Forretningsutvikler for ASO, Claude Rasch, sa dette under Reiselivskonferansen i Bodø nylig.

Det er ASO som står bak Arctic Race of Norway og Tour de France, samt en rekke andre kjente utendørsarrangementer.

Rasch fortalte at de kom til Nord-Norge i 2011 for å sjekke sannhetsgehalten i bildene de hadde fått presentert - at de ikke var manipulert i Photoshop.

– Og det stemte. Noe av det viktigste er likevel at arrangementet gir avkastning på investeringen og at det bæres frem at støtte fra myndigheter og publikum. Innbyggerne må identifisere seg med arrangementet for at dette skal bli en suksess, og det har vi absolutt opplevd med Arctic Race of Norway, sa han.

Viktige ingredienser for et vellykket arrangement er ifølge ASO ekspertise, entusiasme, samarbeid og et godt vertskap.

– Det viktigste for landsdelen er at TV-bildene vises i 280 land, og at det er et utstillingsvindu som forteller verden hva Nord-Norge kan by på. Samtidig er det en positiv effekt at arrangementet bidrar til at folk samarbeider innen regionen.

Claude Rasch sitt råd til slutt var dette:

– Bruk Visit Norway-merkevaren når arrangementet profileres. Det er tross alt det dette dreier seg om. Profilering av et land og en region.