Fylkesvei 6, Hagebyveien, får tre nye fartshumper.

Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B Prestbakmo (Sp), sier at det for Troms Fylkeskommune er viktig å gjøre grep som gjør strekningen mer trafikksikker. Derfor er det nå nødvendig og bra at det etableres tre nye fartshumper på Hagebyveien.

Mye trafikk

Høsten 2012 ble vedtatt å sette ned fartsgrensen og bygge to fartshumper her. På tross av det så viser nye hastighetsmålinger at for mange fortsatt kjører for fort. Nå bygges det tre fartshumper til, skriver fylkesråden i en pressemelding.

Hagebyveien er mye trafikkert, og den brukes flittig av gående og syklende. Ny skolestruktur i 2012 førte til en ytterligere økning i antallet gående og syklende, spesielt barn og unge.

– I handlingsprogrammet for gang- og sykkeltilrettelegging, som fylkeskommunen vedtok i 2010, ble det pekt på utfordringene i Hagebyveien, og det ble satt av midler til fartsdempende tiltak, sier Ivar B. Prestbakmo.

I samarbeid med Statens vegvesen ble ulike tiltak vurdert, og høsten 2012 ble fartsgrensen satt ned fra 50 km/t til 40 km/t, og høsten 2013 ble det bygget to opphøyde gangfelt.

Det kjøres fortsatt for fort

For å se om tiltakene har virket, ble det i det i løpet av sommeren 2014 gjennomført flere fartsmålinger. Resultatet viser at det er behov for ytterligere tiltak.

– Selv om de aller fleste holder fartsgrensen, viser målingene oss at det er 15 prosent som kjører litt over fartsgrensen, og at det er 5 prosent som kjører godt over fartsgrensen, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Midtre Hålogaland, Geir Jørgensen.

Fartsmålingene viser at det derfor er grunnlag for ytterligere fartsdempende tiltak, heter det i pressemeldingen.

– Det er rom for flere tiltak innenfor de midlene som ble bevilget av fylkeskommunen, og derfor er vi nå blitt enige om at vi bygger tre nye fartshumper her, sier Geir Jørgensen.

Politi og busselskap orientert

– Siden både politiet og Statens vegvesen jobber for å bedre trafikksikkerheten på veiene, har vi orientert politiet om tiltakene vi er i ferd med å sette i gang, sier Jørgensen.

I tillegg har representanter fra busselskapet Boreal vært med på befaringen der det ble bestemt hvor fartshumpene skal bygges.

Fartshumpene bygges opp av asfalt, og skal bygges snarlig. Bestillingen er sendt til entreprenøren, og skal gjennomføres innen asfaltsesongen er over.