Regjeringen offentliggjorde torsdag at Ofotbanen får 30,5 millioner kroner til en rekke tiltak. I 2014 skal banen gjøres mer robust mot tekniske feil og klimapåvirkninger, mens det i 2015 settes av midler til profilutvidelser på to tunneller på Katterat kryssingsspor. Profilutvidelsene er nødvendig både for å få plass til et nytt kontaktledningsanlegg og kunne oppfylle krav til lasteprofil i den trangeste tunnelen.

Også tiltak på Narvik godsterminal og verkstedområde får midler etter ønske fra togselskaper og terminaloperatører.

Ifølge en pressemelding fra Troms-politikerne Line Fusdahl (fylkesrådsleder, Høyre), Øyvind Korsberg (Stortingsrepresentant, FrP) og Kent Gudmundsen (Stortingsrepresentant, Høyre) får dette nå bred støtte i landsdelen.

- Dette er viktig for hele Nord-Norge, sier fylkesrådsleder Line Fusdahl (H) i Troms.

Hun viser til at Ofotbanen er helt sentral for næringsaktører også i Troms. Særlig fiskerinæringen får nå dra nytte av utbedringene.

- Dette er ferskvarer som skal ut til markedene både i Europa og andre deler av verden. Dermed er de særlig avhengige av stabilitet langs fraktrutene. Dette vil bidra til at vilkårene for næringen styrkes, særlig på lang sikt, mener hun ifølge pressemeldingen.

Også stortingsrepresentantene Øyvind Korsberg (FrP) og Kent Gudmundsen (H) støtter tiltakene.

- Det er ikke tvil om at Ofotbanen er viktig for transporten for næringene også i Troms. Selv om varene må fraktes til Nordland først er banen svært viktig for all frakt på land for hele landsdelen, sier Korsberg.

- Nord-Norge har en rekke klimapåvirkninger som dessverre også gir utslag for næringslivets vilkår. Dette bedres nå ved at banen gjøres mer robust, sier Gudmundsen.

Tiltakene i 2014 er beregnet til 20 millioner kroner, mens utbedringene i 2015 er kostnadsberegnet til 10,5 millioner kroner.