Testingen har foregått i fjordene nord av Harstad og havområdene utenfor Andøya. Disse områdene gir kort flytid fra Bardufoss, hvor NH90 har sin base når de ikke er embarkert på fartøy. Samtidig gir dette realistiske forhold for operativ testing av helikopteret i kystvaktrollen.

- Test og evalueringen av NH90 i Kystvakten er kommet et godt stykke videre fra den innledende fasen i vår, sier orlogskaptein Trond Einarsen, skipssjef på KV Senja i en pressemelding.

30. august 2014 ble en milepæl for Kystvakten og prosjektet OT&E NH90 (operativ testing & evaluering).

Som et ledd i den omfattende testingen og evalueringen som må gjennomføres før NH90 erklæres operativ, ble det for første gang gjennomført fiskeriinspeksjon der inspektørene ble heist om bord i norsk tråler med denne helikoptertypen.

- Forberedelsene for testing av NH90 om bord på KV Senja startet i april, hvor vårt fokus var utsjekk av egen flydekksbesetning. Testingen har hatt god progresjon og i august har det vært fokusert på tradisjonelle kystvaktoppdrag som fiskerikontroll og overvåkning. En naturlig del av dette har vært heising av inspektører på forskjellige typer fartøy, sier Einarsen ifølge pressemeldingen.

Senere i høst blir det fokus på testing og evaluering av NH90 i nattforhold.

To fiskeriinspektører på dekket til norsk tråler, det hele som et ledd i test og evaluering av NH90. Foto: Kystvakten / OT&E NH90
Fiskeriinspektør fra KV Senja på vei ned assistert av redningsmann på dekket til norsk tråler. Foto: Kystvakten / OT&E NH90