- Våre mediehus har etablert sterke digitale posisjoner, og de digitale inntektene vokser 20 prosent i første halvår. Vår ambisjon er ytterligere å øke denne veksttakten, samtidig må driften effektiviseres ytterligere, spesielt kostnader forbundet med produksjon av papiravisen, sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.

Torsdag la han fram andre kvartalsrapport for medieselskapet, som også eier Harstad Tidende.

For første halvår 2014 oppnådde konsernet et EBITDA på 97 (126) millioner, mens EBITDA for andre kvartal isolert endte på 72 (87) millioner. Mediehusene i konsernet leverer en EBITDA på 69 (90) millioner i første halvår på fortsatt svakere papirbaserte annonseinntekter. Trykkerivirksomheten har, som følge av svakere sidetallsutvikling og bortfall av bilag, et EBITDA på 44 (52) millioner.

Polaris Media har over tid levert god og konkurransedyktig lønnsomhet sammenlignet med tilsvarende medievirksomheter. Med forsterket nedgang i papirbaserte inntekter fra og med fjerde kvartal 2013, er lønnsomheten satt under press.

- Polaris Media arbeider kontinuerlig med å effektivisere driften. På bakgrunn av utviklingen i markedet er det iverksatt beredskapsplaner med forventet effekt på om lag 40 millioner i 2014. Disse vil bli videreført i 2015. Videre iverksettes nye resultatforbedrende tiltak med helårseffekt på 50 millioner i både 2015 og 2016, det vil si samlet helårseffekt på 100 millioner Driftskostnadene reduseres med 1,7 prosent per første halvår og 2,5 prosent i andre kvartal.

- Vi har stor tro på at vi skal lykkes med den digitale overgangen, og samtidig kunne tilby attraktive papirprodukter i flere år fremover, uttaler Per Axel Koch.

Polaris Medias samlede driftsinntekter i første halvår gikk ned med 4,7 prosent preget av et svakt første kvartal. I andre kvartal gikk driftsinntektene ned med 4,3 prosent. Konsernets annonseinntekter gikk ned med 7,4 prosent til 418 (451) millioner i første halvår. De papirbaserte annonseinntektene faller 13,4 prosent i første halvår og 13,2 prosent i andre kvartal.

Veksten i de digitale annonseinntektene er økende og var i andre kvartal 18 prosent. Dette drives primært av en sterk økning i annonseinntekter på mobile plattformer som i første halvår har økt med 187 prosent. Ved utgangen av første halvår utgjorde digitale annonseinntekter 25 prosent av samlede annonseinntekter.