Over 200 biler ble påført skader etter at svenske veimyndigheter la oljegrus på ei to mil lang strekning på E10 ved Gällivare i starten av juli. Mange av disse var folk fra Harstad- og Narvik-området som hadde vært med sine håpefulle på fotballturnering i Piteå.

Prosjektleder Kjell Johansson i det svenske Trafikverket erkjente at de hadde vært uheldige da veien skulle utbedres ved at olje ble lagt på veien med grus oppå. Problemet var bare at været slo om, slik at det ikke gikk som planlagt, at bilistene skulle kjøre grusen ned i olja og danne et fast dekke.

– Man legger løsningen på basis av temperatur. Det var kaldt og skyet da beregningen ble gjort, men så ble det plutselig 21 grader og sol. Det gjorde at olja kom opp til overflaten, og vannet i løsningen fordampet, forklarte Johansson.

Arbeidet pågikk i begge kjørefelt, og når trafikken ble sendt ut på veien, var det ingen vei tilbake. Bilistene måtte fortsette, og fikk fylt understellet med olje. Veldig mange fikk skader i lakken, og noen ble utsatt for steinsprang og måtte skifte ruter i bilene sine.

Over hundre

En av de som opplevde å få skadet bilen, er Rune Stenstrøm. Han er advokat i Advokatfirmaet Finn, og påtok seg å fremme et erstatningskrav overfor svenske veimyndigheter på vegne av flere av de uheldige bileierne.

– Jeg representerer drøyt hundre av bileierne som fikk skader på bilene sine, forteller han. – Jeg har nettopp fått vite at det er 250 innmeldte skader etter veiarbeidet.

Stenstrøm forteller at det nå pågår et arbeid for å få all informasjon på plass.

– Jeg fikk en e-post i morges fra det svenske Trafikverket der det framgår at de har startet prosessen med å undersøke ansvarsforhold.  Nå er de i ferd med å få inn en uttalelse fra entreprenøren.

Innhentingen av informasjon skjer også på norsk side.

– Vi jobber med å innhente dokumentasjoner på skadene kundene våre har fått. Og det tar tid.

– Det er derfor for tidlig å si noe om anvarsspørsmålet, sier han.

Tar tid

Rune Stenstrøm forteller hvorfor han valgte å ta saken på vegne av de uheldige bilistene. Det var ikke bare fordi han selv ble rammet.

– Jeg har bakgrunn fra Statens vegvesen, og har jobbet med denne type saker i flere år

– Folk skal ikke få ødelagt kjøretøyene sine av et helt ordinært veiarbeid. Dette var en trafikkfelle. Det var ikke mulig å snu når vi først hadde blitt sendt inn i området, sier Stenstrøm, som kjører saken uten kostnad for bileierne han representerer.

Ifølge ham vil det ta tid før bileierne får kostnadene til reparasjoner dekket.

– Det vil i hvert fall gå uker før saken er opp og avgjort, sier Rune Stenstrøm.

Rune Stenstrøm Foto: Knut Godø