Boreal har i dag hurtigbåtkontrakten, og ønsker å fortsette driften. Nå får de konkurranse fra rederiene Torghatten Nord og Norled.

En av landets største

Det er rutene Tromsø-Finnsnes-Harstad, Tromsø-Skjervøy og Tromsø-Lysnes-Tennskjær de tre rederiene har levert tilbud på etter at anbudsfristen gikk ut sist torsdag. Ruta mellom Tromsø og Harstad er en av landets største hurtigbåtruter, med over 200.000 reisende årlig.

– Nå skal vi gjennomgå tilbudene, sjekke dokumentasjonen og evaluere tilbudene. Det er opp til fylkesrådet å ta endelig stilling, sier daglig leder Kurt Bones i Troms fylkestrafikk.

Midten av mars

Anbudskonkurransen gjennomføres som en åpen anbudskonkurranse der tildelingskriteriene er 60 prosent på pris og 40 prosent på kvalitet. For hurtigbåtruta mellom Tromsø og Harstad gjelder krav om antall seter, alder på fartøyet og innredning/komfort, i tillegg til kiosk.

– Jeg forventer at vi behandler det i fylkesrådet i midten av mars. Nå gjøres gjennomgang og kvalitetssikring administrativt av de tre innkomne tilbudene fra Norled, Torggaten og Boreal, skriver fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp) i en sms.

Den nye hurtigbåtkontrakten vil gjelde i ti år med muligheter for opsjon på fem år til.