I dag er det dieseltog som kjører på Nordlandsbanen. Vestlandsforskning har regnet ut at togene på Nordlandsbanen slipper ut åtte kilo CO2 per passasjer. Det gjør de til en klimaværsting.

– Dieseltog er gårdagens løsning i møte med morgendagens utfordringer. Det er grunnen til at Samferdselsdepartement må vurdere om hydrogentog kan være aktuelt på Nordlandsbanen, sier Eggesvik i en pressemelding fra Nordland fylkeskommune.

– Se til Tyskland

Samferdselsråden er godt kjent med initiativet om biogass på Nordlandsbanen.

– Det er spennende. Samtidig er det viktig at departementet vurderer flere alternativ før de konkluderer med hva som skal erstatte dieseltogene på Nordlandsbanen, sier Eggesvik.

Hydrogentogene har vært testet i Tyskland i noen år. Det førte til at delstaten Niedersachsen i november i fjor skrev under en kontrakt på 14 hydrogentog. Tyskland anser prosjektet som viktig, og den nasjonale regjeringen støtter prosjektet med 8,4 millioner euro, ifølge togprodusenten Alstom.

– Må ta steget videre

I 2015 fikk Jernbaneverket utarbeidet en strategi for hvordan dieseltogene kan fjernes fra norske baner. Sintef anbefalte at hydrogentog kan være aktuelt på Nordlandsbanen. Men det er altså nesten tre år siden.

– Det er på høy tid at Samferdselsdepartementet kommer et steg videre i arbeidet med mer miljøvennlig alternativ for Nordlandsbanen, avslutter Eggesvik.