Styringsgruppen for Harstadpakken la tirsdag frem tre alternative løsninger for videre arbeid med Harstadpakken.

Alternativ 1: 0-alternativet, som innebærer at man bygger for de pengene man allerede har og ikke trenger flere inntekter.

Alternativ 2: 750-millioner kroners-alternativet. Som navnet tilsier bruker man ytterligere 750 millioner kroner, noe som blant annet gir en sterkt redusert opprusting av riksveien fra Kanebogen til Margrethe Jørgensens vei. Mange av fylkesprosjektene sløyfes.

Alternativ 3: 900-millioner kroners-alternativet. Her blir hele strekningen Kanebogen til Margrethe Jørgensens vei utbedret som opprinnelig planlagt. Noen flere fylkesprosjekter gjennomføres.

Se bilde øverst i saken for hele listen over hvilke prosjekter som blir med og hvilke som faller ut.

Styringsgruppen anbefaler økning av taksten (for dem med Autopass) til 14,4 kroner netto fra dagens 10,40 kroner per passering. Månedstaket settes da til 60 passeringer i måneden. Maksutgiften blir da 864 kroner i måneden fra dagen 648 kroner.

Et annet alternativ er å sette tak på 80 passeringer i måneden med pris på 13,6 per passering. Da vil makspris i måneden bli 1088 kroner.

- Styringsgruppen er samstemt i at vi anbefaler alternativ 3, som er det alternativet som best sikrer gode forhold for fortsatt næringsutvikling og videre byutvikling. Vi må aldri glemme at dette er tidenes samferdselssatsning i Harstad. Harstadpakken gir store muligheter for utvikling av byen vår, og derfor vi må tenke oss nøye om før vi avgjør den videre skjebnen til prosjektet, sier leder av styringsgruppa, Marianne Bremnes.

Sender saken til politikerne

Nå er det opp til politikerne å bestemme vegen videre. Etter at det ble klart at Harstadpakken manglet 1 milliard, har politikerne jobbet for å finne pengene.

Merfinansiering av Harstadpakken var bygd på en forutsetning om at Statens vegvesen skulle bidra med 180 millioner, Troms fylkeskommune og Harstad kommune skulle gi 40 millioner hver. I tillegg skulle bomtakstene som bilistene betaler, økes fra 12 til 15 kroner. Før jul ble det kjent at Statens vegvesen ikke vil bidra med mer enn 80 millioner av de 180 millionene. Derfor må saken nå behandles på nytt.

- Styringsgruppen i Harstadpakken har tidligere varslet at hvis man ønsker å bygge flere tiltak i pakken, så må de økonomiske rammene økes. Kostnadsøkningen skyldes hovedsakelig nye økonomiske beregninger, mer detaljplanlegging, strengere krav og en markedssituasjon som er i stadig endring. Til sammen har dette ført til at flere delprosjekter har blitt dyrere, sier Marianne Bremnes.

- Harstadpakken er godt i gang

Harstadpakken er godt i gang og mye er allerede ferdig eller under bygging. Blant annet har de nye kryssløsningene på Kanebogen, Seljestad og Sama gjort trafikkavviklingen sikrere og mer effektiv for alle trafikanter, sier styringsgruppa.

- I tillegg er det bygget fortau langs en rekke kommunale veger, og fortauet langs Hagebyveien blir veldig bra når det kan åpnes til høsten. Sammen med et økt kollektivtilbud og tunnelåpning høsten 2019 er det viktig å huske hvor stor betydning en slik bypakke er for utviklingen av byen vår. Det er vesentlig å ha med seg i den debatten vi skal ta nå, sier Bremnes.

Styringsgruppa understreker at det i Nord-Norge bare er Bodø og Harstad som foreløpig har startet byggingen av sine bypakker, men det jobbes med å stable på bena bypakker i både Hammerfest, Tromsø og Narvik. - I Harstad har vi erfart hvor krevende det i det hele tatt er å få i gang en slik bypakke, og når vi samtidig vet at det er mange andre byer som kunne ønsker seg slike satsninger, så mener vi at vi skal utnytte den muligheten vi har fått, så godt som mulig. Det er ingen selvfølge å få i gang en slik bypakke, sier Bremnes.

Blir godt nok

Alternativ 3 tilsvarer den beste løsningen som er mulig å få til innenfor rammen på 900 millioner, blant annet har man da redusert på antall og innhold i prosjektene for å møte kravet om «godt nok-løsninger».

- Vi forstår at dette innebærer en generell økning i bompengene for alle som bor i byen, men likevel vil vi fortsatt ha en forholdsvis rimelig bypakke, uansett hvem du sammenligner med i landet, sier Bremnes.

Det legges opp til politisk behandling i kommunestyret 21. februar og i fylkestinget 13. mars.

Samarundkjøringen er blant prosjektene som har vært med på å drive opp prisen på Harstadpakken. Foto: Frank R. Roksøy