Tillitsvalgte ved Tromsdalen videregående skole mener innføring av parkeringsavgift for fylkeskommunale bygg går ut over skolens økonomi.

– Parkeringsavgift er et dårlig personalpolitisk virkemiddel som svekker skolens økonomi, har en ukjent miljøeffekt, kan påvirke rekrutteringen til skolen negativt, utfordrer lærernes samarbeidskultur og kan i ytterste konsekvens redusere de ansattes tro på at skoleeier alltid har de ansattes beste i tankene.

Det skriver de tillitsvalgte for Skolenes Landsforbund, Utdanningsforbundet og Lektorlaget i et felles brev til fylkesrådet i Troms.

1. november ble det innført parkeringsavgift ved Tromsdalen videregående skole og andre fylkeskommunale bygg i Troms. Parkeringsavgiften faller ikke i god jord hos de ansatte ved skolen.

Avgift fra februar i Harstad

I august 2017 reagerte tillitsvalgte ved Stangnes videregående skole sterkt på at fylket innfører en av byens dyreste parkeringsavgifter. De mener avgiften i alle fall ikke bør komme før busspakken i Harstadpakken er på plass.

Overkjørt: Tone Laukli Olsen (t.v.), Delta, Bjørg Larsen Aalmo, Fagforbundet, Terje Larsen, Utdanningsforbundet og Ole Svenning, Skolens landsforbund er kritisk til den høye parkeringsavgiften på skolen og de mener den burde vært utsatt til hele busspakken var gjennomført.

I innstillingen står det at det skal innføres parkeringsavgift i Harstad når kollektivdelen i Harstadpakken er på plass.

– I avisen leser vi at den ikke er på plass før tidligst i 2020, da bør også parkeringsavgiften utsettes, sa Tone Laukli Olsen, Delta, Bjørg Larsen Aalmo, Fagforbundet, Terje Larsen, Utdanningsforbundet og Ole Svenning, Skolens landsforbund.

– I denne saken er vi fullstendig overkjørt. Det har ikke vært noen prosess. Det kom som en bombe på oss da vi fikk vite at fra nyttår skal alle betale 1.200 kroner i måneden for å parkere på arbeidsplassen, sa de.

16. desember 2016 vedtok Fylkesrådet å innføre den nye avgiften. I vedtaket står det at parkeringspolitikk brukes som virkemiddel for å øke kollektiv- gange og sykkelandelen for arbeidsreiser blant ansatte i Troms fylkeskommune. Videre står det at det innføres parkeringsavgift for øvrige fylkeskommunale institusjoner i Harstad og Tromsø, der kollektivtransport utgjør et reelt alternativ til privatbil.

Ved Stangnes videregående skole og Heggen videregående skole er det totalt 215 parkeringsplasser. Alle som parkerer på skolen skal betale 60 kroner dagen fra 1. februar, 1.200 kroner måneden.

200.000 kroner i året

De rundt 20 idrettsfaglærerne i Tromsø har både arbeidssted på skolen, i ulike haller og treningssentre rundt om i byen. Lærerne bruker privatbiler til og fra hallene for frakt av utstyr.

– Vi har fått beskjed om at idrettsfaglærerne må betale parkeringsavgift på lik linje med alle andre, og heller skrive reiseregning på de utgifter de får. Skolen har beregnet dette til cirka 200.000 kroner i året, penger som må tas av det ordinære budsjettet og dermed svekke skolens pedagogiske tilbud til elevene, skriver de tillitsvalgte.

Vil bytte skole

De tillitsvalgte frykter også for lærerrekrutteringen etter at de har fått signaler om at enkeltlærere kan være villige til å bytte skole for å spare 10.000-12.000 kroner i årlige parkeringsavgifter.

– Dette gjelder ofte yngre lærere med små barn hvor buss er et dårlig alternativ i den daglige transporten til og fra barnehage og jobb, skriver de tillitsvalgte.

Bare pisk, ikke gulrøtter

I brevet til fylkesrådet viser de også til at de ansatte har tilkjennegitt en følelse av at «fylkets miljøargument fremstår som en skinnbegrunnelse», og at parkeringsavgift er å begynne i feil ende. De etterlyser incentiver for å bruke sykkel eller kollektive løsninger.

– Stikkord er redusert pris på buss, gjerne gratis i en introduksjonsfase, og ulike belønningsordninger for dem som velger å gå eller sykle til jobb, heter det i brevet.

Det har ikke lykkes iTromsø å få kommentar fra noen av fylkesrådets medlemmer til brevet fra de tillitsvalgte.