Det kommer fram i ei pressemelding fra rittarrangøren, som viser til en fersk rapport medieavdelingen i franske ASO har laget. Spesielt blant internasjonale følgere har interessen vokst, både i forhold til antall fans og deres engasjement i ulike kanaler.

7,2 millioner seere

Det er de digitale kanalene som viser størst vekst. Med 75.500 følgere i sosiale medier, fordelt på Facebook, Twitter og Instagram, viser rapporten til hele 3 millioner videovisninger under 2017. Det er en tredobling i forhold til året før. I tillegg har 61.700 følgere på Facebook gjort Arctic Race til det tiende mest fulgte sykkelrittet i verden.

– Fornøyd

Også på rittets nettsider spores det en markant økning i internasjonalt engasjement. Den offisielle hjemmesiden hadde totalt 472.000 sidevisninger under rittet, ei økning på 32 prosent fra året før.

– Vi er godt fornøyd med hvordan interessen for rittet øker, ikke minst internasjonalt, og det merkes nå at Arctic Race er i ferd med å etablere seg i den internasjonale sykkelkalenderen. Spesielt i Frankrike ser vi at stadig flere får øynene opp for rittet i nord, sier daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway.