Festspillenes publikumspilotprosjekt, igangsatt i 2015 av den gang nyansatt festspilleder Maria Utsi, vant  "inkluderer best"-prisen på den nasjonale årskonferansen for publikumsutvikling i Oslo onsdag kveld.

- Dette er fryktelig stas, sier festspilldirektør Maria Utsi. Hun leder en liten delegasjon publikumspiloter fra Harstad, og gjør seg kraftig gjeldende på den årlige konferansen Norsk Publikumsutvikling arrangerer.

Festspillprosjektet suste inn til seier i et startfelt på seksti kandidater fra det norske toppskiktet av kulturarrangører, som i finalen var kokt ned til 12 nominerte. Festspillene var innstilt i kategoriene Beste praksis; øker mest, formidler best og inkluderer flest.

Like før klokka 22 var det klart: Festspillene ble utropt som ener i kategorien "inkluderer flest". Nordlendingene forsynte seg grovt:  Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø vant også pris, i kategorien Neste praksis.

- At vi ble tildelt prisen betyr at vi må ha gjort noe riktig. Prisen innebærer en herlig anerkjennelse fra våre likemenn, de beste i bransjen nasjonalt, og noen heftige størrelser internasjonalt. Men dette har ikke kommet av seg sjøl. Jeg er veldig stolt av de tolv pilotene som står sentralt i prosjektet. De er de fineste, klokeste, modigste og mest kreative menneskene jeg kjenner, sier en gledesstrålende Maria utsi.

- Nå skal vi feste, og sette oss ned og prosessere dette her,  sier Utsi.

Nominert

I bakgrunnen for nominasjonen stårt det at ny leder (2015) lykkes med å inkludere nye grupper, samtidig som eksisterende publikum ivaretas og relasjonen til begge grupper fordypes.  Effekt har vært en dobling av publikumstallene første år (2016) - og holder samme høye nivå i 2017.  Nominasjonen fokuserer på at "Festspillpilotene" er en innovativ satsing på å bygge relasjon til ”ikke-brukere”; publikum som vanligvis ikke kjenner seg hjemme blant kunst- og kultureliten. Festspillpilotene er samtidig et innovativt formidlingskonsept. Festspillpilotene skaper innhold til digitale plattformer som øker engasjement blant grupper som ikke hadde forhold til festspillene tidligere. Festspillpilotene er ikke bare et element i en markedsmix men en kjerneaktivitet for kunstnerisk leder som deltar i pilotenes "dannelsesreise".

Nordnorsk offensiv

Nordnorsk Symfoniorkester, Nordnorsk kunstmuseum og Stormen bibliotek er nominert til flere av prisene på årets premiebord. Ca 400 personer fra arrangører over hele landet deltar i konferansen. Norsk PublikumsUtvikling har arrangert årlige konferanser i fem år. Hensikten er å gjøre arrangører av alle slag bedre i jobben med å gripe, underholde og danne publikum.