- Flyene lander i Norge 2. november ca klokken 14.00, sier Klever, ifølge Adresseavisen.no.

Klever sier det er behov for et strengt sikkerhetsopplegg omkring de nye flyene, med betydelig skjerming.

Flyene som kommer vil ha amerikanske piloter, fra flyprodusenten, og amerikanske merker. Dette er standard prosedyre.

Flyene kommer fra den amerikanske flybasen, Luke Air Force Base, ved Phoenix i Arizona, der de brukes til å utdanne norske piloter på den nye flytypen. 45 fly skal til Ørland, ifølge Adressa.

Evenes flystasjon skal bli fremskutt base (QRA) for de nye kampflyene. Basen skal stå fullt operativ fra 2022.

Komplisert operasjon

Adresseavisen får før pressemøtet opplyst at den endelige ruten eller om det vil bli mellomlandinger underveis, faktisk ikke er helt klar. Det avhenger av tilgjengeligheten for tankfly og vær. Derfor kan det også være aktuelt å mellomlande for å tanke underveis, selv om det ikke er planen.

- Det vil være alternative flyplasser over hele ruta. Blant annet på Grønland, Island, og i Canada. Det er væravhengig, sier Klever.

Planen er å fly i ett strekk, direkte fra fabrikken i Fort Worth i Texas, en flytur på mellom 10 og 11 timer.

Den 10. november blir det en storstilt mottaksmarkering på Ørlandet. Det er allerede varslet at kongen, statsministeren og flere andre ministere vil delta, i tillegg til store deler av forsvarsledelsen.

Generalmajor Morten Klever, sjef for kampflyprogrammet. Foto: Simen Granviken/Adressa