En bankkunde i Sparebank 1 i Tjeldsund fortviler over nedetiden i nettbanken i nord.

- Jeg startet klokken 08.30 for å foreta en transaksjon i Sparebank 1 Nordnorge. Da jeg logget meg inn i nettbanken, fikk jeg beskjed om at det var tekniske problemer, sier en kvinne fra Tjeldsund.

- Klokken har passert 13.00 fredag. Og jeg sliter fortsatt med å komme meg inn i nettbanken. Jeg er overrasket at nedetiden for en nettbank kan være så langvarig. Det er synd at det skal være så vanskelig å få overført penger via kontoer på grunn av teknsike problemer, sier hun.

- Jeg skulle ønske det fantes noen informasjon om dette fra banken. Det burde ha vært en melding på hjemmesidene, når det er tekniske problemer i nettbanken til de aktuelle banker som har driftsproblemer, mener hun.

Millioner av norske bankkunder er fredag rammet av problemer med nett- og mobilbank. Underleverandøren Evry jobber på spreng for å løse problemet.

Skandiabanken, Handelsbanken, Sparebank 1-gruppen og Sparebanken Vest er blant bankene som er rammet. DNB og Nordea er etter det NTB kjenner til ikke rammet av problemene hos IT-giganten Evry som leverer kjerneløsninger til bankene.

– Vi har en feil i en sentral komponent i en stor maskin. Det gjør at man ikke får logget seg på nettbank og mobilbank, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry til E24.