Telenor bekrefter at de foreslår å legge ned kundesenteret i Harstad. Den endelige avgjørelsen tas i styremøtet 17. oktober.

Dersom styret i Telenor bestemmer seg for nedlegging, betyr det at 82 stillinger forsvinner. 86 ansatte er i Harstad vil da miste sin jobb.

De ansatte gir ikke opp: - Uforståelig og kynisk av Telenor

- Møtet handler om organisatoriske endringer, sa informasjonssjef Anders Krokan til Harstad Tidende før møtet.

Troms fylkeskommune, Harstad kommune, Nav Harstad og tillitsvalgte fikk informasjonen i formannskapet på rådhuset. Ordfører Marianne Bremnes lot det skinne gjennom at hun var irritert.

– Hjerterått nå like før jul, sier hun og innrømmer at hun hevet stemmen flere ganger under møtet.

Fjernet 50

1. juli 2014 la Telenor Norge kundeservice på Finnsnes, som hadde 50 ansatte.

- Beslutningen om å legge ned kundeservice på Finnsnes kommer som en konsekvens av endringer i markedet. Telenor Norge er i en situasjon hvor inntektene reduseres, som følge av prisnedgang på mobilsiden og færre kunder med fasttelefon. Telenors egne erfaringer og internasjonale analyser viser at kundesentre med mer enn 100 medarbeidere gir best kvalitet og mest effektiv drift. Telenor ønsker derfor å satse på færre og større kundesentre enn i dag, sa administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen. Hun forklarte nedleggingen med at selskapet ikke har klart å rekruttere nok nye medarbeidere dit de siste årene. De ansatte på Finnsnes fikk tilbud om jobb andre steder i Telenor, blant annet i Harstad.

Se video: Dette sier sjefene i Telenor

Fjernet 180

I fjor måtte 180 ved Telenors kundesentre flere steder i landet gå. Det var ansatte som jobbet med bedriftsmarkedet som da ble berørt av nedbemanninger.

Ved kundesenteret i Harstad har det ikke vært noen endringer på bemanning de siste årene. De har hatt stabile forhold med tanke på antall ansatte.