I HT sin leder lørdag synes det som om at den som har skrevet lederen har drukket for mye Møllers Tran. Det å nærmest oppfordre til opprør fordi vi er nødt til å forskyve den endelige omleggingen av rutestrukturen og noe av økningen av bussproduksjon i Harstad, blir useriøst. Jeg hadde faktisk forventet meg mere av avisen, ihvertfall på lederplass. Kritikken som serveres Harstadpolitikere er heller ikke på sin plass.Derfor her litt info i all enkelhet, slik at den som måtte være interessert kan få litt fakta.Saken er at de pågående byggeprosjektene i Harstadpakken gjør endelig og total innfasing av ny rutestruktur vanskeligere å gjennomføre på en god nok måte  i høst. Men en del økning i kapasitet vil komme komme inn i 2018, og noe har allerede kommet. Videre er de samlede omleggingene av rutestrukturen såpass stor at de ikke fullt ut kan tas innen gjeldende busskontrakt uten å komme på kant med lov om offentlige anskaffelser. Jeg antar at heller ikke HT mener at Fylkeskommunen skal bryte lov om offentlige anskaffelser.Derfor må en del av satsingen tas når ny busskontrakt  trer i kraft i 2020, etter ordinær anbudsrunde.De 140 mill i investering i Harstadpakken på kollektiv, skal selvsagt gjennomføres som planlagt.Videre har. Ikke Harstad Tidende fått med seg at den økte ruteproduksjonen vi har kommet med og skal komme med, ikke finansieres av Harstadpakken, som er en investeringspakke der pengen ikke kan gå til drift av kollektivtrafikk. Drift må finansieres innenfor fylkeskommunens ordinære årlige budsjettrammer til drift av kollektiv i Troms.Så må det nevnes at vi som sagt har økt busskasiteten på noen  ruter i Harstad allerede fra i 2016 og mere kommer altså inn i 2018. Videre har vi innført sanntidsystem, som gir eksagt informasjon om hvor lenge det er til bussen faktisk er på ditt stoppested. Sanntidskjermer er kommet opp på noen holdeplasser (flere kommer). Sanntidsinformasjon er på mobilappen Troms reise, og på skjerm inne i en del busser, i tillegg til opprop på bussen. Vi har hevet aldersgrensa for barnebillett fra inntill 16 år og opp til 18 år. Rabatten på billettkjøp på Troms Mobillett er blitt den samme som for på Tromskortet på buss med 20%, i tillegg har man kanskje landets billigste 30 dagers periodekort innen en sone i Harstad.  Alle disse tiltakene har bidratt til at passasjerveksten i Harstad er størst i Troms i årets syv første måneder sammenlignet med samme periode i 2016 med 7,6%. Og at den var på sterke 5% i 2016 sammenlignet med 2015, til tross for at det er ganske så krevende å få busstilbudet til å fungere optimalt i en by i full ombygging. Her fortjener forresten både Boreal og bussjåførene all honnør for.Avsluttningsvis vil jeg bare si at det er beklagelig at HT inntar en slik possisjon som mann her gjør, når realiteten er at vi er i ferd med å gjennomføre tidenes satsing på kollektiv i Harstad, både gjennom de investeringene som Harstadpakken gjør mulig, men også ved at fylkeskommunen har økt og fortsatt skal øke bussproduksjon og etablere ny rutestruktur. At vi må bruke noe lengre tid før alt er på plass fordi pågående byggeprosjekter gjør det vanskeligere å gjøre alt på en gang, og at vi ikke må sette oss i en situasjon der man risikerer å bryte lov om offentlige anskaffelser syns jeg faktisk HT og andre også burde kunne se. Et korstog som HTs leder nærmest oppfordrer til på lederplass, rettferdiggjør det definitivt ikke.Ivar B Prestbakmo(Sp)Fylkesråd samferdsel og miljø