Barna i klasse 3A og 3B ved Harstad skole løper og ler. Så deles de inn i grupper og får beskjed om å lage tallet åtte, med kroppene sine. De legger seg ned, vrenger og vrir og går inn i et tett samarbeid for å løse oppgaven. Så får de utdelt gangearmbånd. Det er armbånd med gangetabellen på. Hver gangetabell har sin farge.

- Hva er 5 ganger 5, spør lærer Rikke Gürgens Gjærum og får svaret øyeblikkelig.

- Flott! Lag tallet 25 med kroppen!

Når denne oppgaven er løst, er utfordringen å lage en historie som inneholder alle tallene i en av gangetabellene. Eksempel: Det var en gang 3 menn som eide 6 sauer. Sauene fikk 9 lam hver, og så videre…

Aktiviserer elevene

Rikke Gürgens Gjærum er professor og har lenge ivret for å ta i bruk drama som læringsform, både fordi drama kan bidra til en mer elevaktiv og lærerik undervisning, samt skape engasjement og motivere langt flere elever til faglig innsats enn tradisjonell undervisning gjør. Drama kan brukes i alle fag, det handler om en bredere undervisningskompetanse.

- Drama som læringsform bidrar til variert undervisning som aktiviserer elevene. Det er en kjensgjerning at barn og unge lærer gjennom å være i aktivitet, være i handling og å utforske selvstendig.

- Forskning viser at drama som læringsform utvikler elvenes empati, og at elever som jevnlig deltar i dramaaktiviteter er flinkere til å løse problemer, utvikler bedre læringsstrategier, er mer skolemotiverte, er bedre på perspektivbytter og takler stress bedre enn elever som ikke har hatt denne typen undervisning, sier Rikke Gürgens Gjærum. 11. mai skal hun i møte med rektorene i Harstad. Der kommer hun blant annet til å foreslå at Harstad blir Norges pilotkommune innenfor denne type undervisning, og vil invitere motiverte lærere på kurs ved universitetet i 2018. Vi er jo en universitetsby, og da er vi som forskere forpliktet til å bidra i lokalsamfunnet til forskningsdrevet innovasjon. Vi trenger mer innovasjon i skolen, sier Gjærum.

Får brukt kroppen

Liggende på gulvet er Sivert Jakob Uttakleiv (8) og Henry Ivan Sundstrøm (9) fra klasse 3B akkurat ferdig med sin gangetabellhistorie. De liker læringsformen.

- Dette er mye gøyere enn å være på skolen. Og så lærer vi gangetabellen ved å bruke drama. Det er flott.

Adjunkt Eileen Mikkelsen er lærer på Harstad skole. Hun er fornøyd med det hun opplever.

- Alt dette behøver vi. Her handler det ikke bare om tall, men også om samarbeid. Vi behøver å engasjere flere elever enn de som lærer gjennom bøker. Det er ikke nødvendigvis noe feil med det vi gjør, men vi behøver alternative måter å undervise på for å fange opp alle. Her får de rørt seg og brukt kroppen. Siden mange av oss lærere har liten kunnskap om denne metoden, så tør vi ikke ta den inn i skolen. Det håper jeg vi nå kan endre på, sier Eileen Mikkelsen.

En time er gått, og barna får pause. Den benyttes selvsagt til lek og moro.

GØY: Sivert Jakob Uttakleiv (8) t.v. og Henry Ivan Sundstrøm (9) fra klasse 3B akkurat ferdig med sin gangetabellhistorie. De liker læringsformen. Foto: frank r. roksøy