Statens vegvesen fikk torsdag ettermiddag klarsignal fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet til at de kan sende forslag til reguleringsplan for E10 Hålogalandsvegen på høring.

– Vi sier ja til å sende enda en statlig reguleringsplan på høring, og opprettholder svært god framdrift i planarbeidet for E10 Hålogalandsvegen. Dette blir et av de største og viktigste samferdselstiltakene i Nord-Norge på lang tid, sier statssekretær Per-Willy Amundsen i Kommunal- og moderniseringsdepartementet i en pressemelding.

Les også: Hålogalandsvegen legges på høring

Omfattende vei

E10 Hålogalandsvegen omfatter ny E10 mellom Snubba i Evenes og Gullesfjordbotn, ny riksveg 83 mellom Tjeldsund bru og Harstad, og ny riksveg 85 mellom Gullesfjordbotn og Sortland.

– Når høringssvarene kommer inn og behandles, oversendes de til departementet. I utgangspunktet ønsker vi å få dette til så raskt som mulig, men det er ikke mulig å si når det vil bli. Det vil nok komme vedtak første halvår neste år, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen Region nord.

– Kan kanskje bygge i 2018

Men ting tar mer tid. Nasjonal transportplan blir ikke lagt ut før på vinteren.

– Først da får vi finansieringen bestemmes. Hoveddelen er en OPS, et offentlig-privat samarbeid, som har tre prosjekter på Østlandet, i bergensområdet og Hålogalandsvegen. Vi jobber og forbereder oss ut fra at vi skal ha planen klare og kunne starte raskt når endelig er beslutning er tatt.

– Når kan byggingen starte?

– Teoretisk sett 2018 om alt går raskt gjennom. Vi må erverve grunnareal, og det er en stor jobb, så jeg vil nok si at 2019 er den tidligste, realistiske byggestarten.

– Hva med finansieringen?

– Det er en lang prosess, der én del skal finansieres gjennom bompenger og må gjennom stortinget for behandling. Også med OPS er det en lang prosess, der kontrakter må forhandles, noe som gjør at det tar noe tid. Men jeg tror det skal gå bra å finansiere prosjektet.

Kortere reisetid

Hålogalandsvegen vil korte ned reisetiden mellom Vesterålen og Harstad/Evenes betraktelig. Reisetiden mellom Sortland og Harstad vil bli nesten 45 minutter kortere enn i dag.

90 kilometer av strekningen er eksisterende vei som skal oppgraderes, 30 kilometer vei skal legges i ny trasé, og 30 kilometer skal legges i tunneler.

TROR PÅ START I 2018: Regionvegsjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen Region nord.