Han hevder også at regjeringen har underkommunisert disse konsekvensene.

ATC hadde i 2015 10 ansatte og omsatte for om lag 42 mill. kroner. Virksomheten er ikke stor, men av betydning for både alliert og nasjonal testskyting av missiler fra fartøyer og luftvern.

I januar 2016 ble det inngått en langsiktig avtale med det norske forsvaret, og interessen internasjonalt rapporteres å være økende. Andøya kommune har konsekvent omtalt aktiviteten ved ATC som en del av det kommunen vil tape ved en nedleggelse av Andøya flystasjon.

Uttalelser fra daglig leder ved ATC, Gunnar Jan Olsen, og styreleder Odd Roger Enoksen, har vært brukt til å etablere en sammenheng ved nedleggelse av flystasjonen og nedleggelse av ATC. Dette er ikke i overenstemmelse med informasjon innhentet fra ATC under utarbeidelsen av den samfunnsøkonomisk analysen.

Gitt at det er et marked for ATC sine tjenester, vil denne virksomheten kunne videreføres så lenge ATC kan levere sine tjenester til konkurransedyktige priser. Regnskapet fra 2015 viser en lønnsomhet på over 23 %.

Dette er meget bra, men viser samtidig at bedriften har en del å gå på knyttet til økning av gjennomføringskostnader. Det er altså rom for å redusere lønnsomheten uten at det blir dårlig butikk. For det norske Forsvaret vil alternativer i utlandet koste vesentlig mer enn ATC.

Det gjør at ATC fremdeles fremstår som et godt alternativ, selv om de må øke prisen på sine tjenester. Det avgjørende spørsmålet blir da om ATC blir i stand til å levere sine tjenester hvis Andøya legges ned som flystasjon.

I sin høringsuttalelse til LTP uttaler ATC at de har behov for «operativ bruk av Andøya flystasjon» samt deltagelse fra egne eller allierte MPA og kampfly. Deltagelse av og planlegging av aktivitet sammen med MPA og kampfly er ikke avhengig av at disse flyene er stasjonert på Andøya.

De kan like gjerne være stasjonert et annet sted. Kampflyene er i dag stasjonert i Bodø, så Evenes bør ikke være noe problem.

Når det gjelder «operativ bruk av Andøya flystasjon» legger ATC til grunn at dette omfatter omfatter bruk av rullebane, hangarer, shelter, ammunisjonslager, oppbevaring av gradert materiell, lossing og lasting av fly, tauing av fly, tilgang på drivstoff, vakthold, bistand fra verksteder og brannstasjon på beredskap.

Alle disse tjenestene kan videreføres på Andenes av private tjenesteytere, slik PwC skriver i sin rapport. Disse tjenestene kan til og med representere et potensiale for fremtidig verdiskapning på Andøya med utgangspunkt i de fasilitetene som avviklingen av flystasjonen frigjør.

Det vil jo være bedre at de nevnte fasilitetene kan nyttes til verdiskapning enn at det brukes ressurser på å sanere disse.

Det er så langt ikke fremkommet noe som skulle tilsi at ATC må legges ned hvis flystasjonen legges ned. Det er sannsynlig at ATC må øke sine priser når de i fremtiden må betale for tjenester som i dag er gratis, men gitt at markedet fortsatt er villig til å betale, kan virksomheten videreføres.

Det er i dag ingenting som tyder på at dette ikke vil fungere. Så er det jo også et poeng at staten faktisk eier 90 prosent av ATC, og kan legge både rammer og føringer for videre drift.