Harstad Tidende er en del av konsernet Polaris Media som har hovedkontor i Trondheim. Konsernet har vedtatt at det skal gjennomføres nye resultatforbedrende tiltak i størrelsesorden 300 millioner som skal gjennomføres innen 2020, hvorav 120-150 millioner med effekt allerede i 2017. En vesentlig del av resultatforbedringene vil skje i form av nedbemanning. Det er lagt til rette for at nedbemanningen skal kunne skje gjennom frivillige ordninger. Styret har gitt en samlet investeringsramme på omtrent 125 millioner for å kunne gjennomføre frivillig nedbemanning. Tiltakene skal bidra til å kompensere for inntektsnedgangen og posisjonere Polaris Media for fremtidig vekst.

Sterk konkurranse

- Nedgangen i annonseinntektene er fortsatt sterk. Svak norsk økonomi forklarer deler av nedgangen, men innen spesielt digitale annonseinntekter er det økt konkurranse fra internasjonale aktører som hovedsakelig forklarer nedgangen. Med bakgrunn i den krevende inntektsutviklingen har vi siden vinteren 2016 arbeidet med Prosjekt Polaris Media 2020. Prosjektet skal sikre at vi bygger et fremtidsrettet, kompetent og lønnsomt mediekonsern. Dette for å videreføre våre publisistiske tradisjoner, legge til rette for ny vekst, og kunne ta nye posisjoner, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Administrerende direktør Mona Kristine Rosvold i Harstad Tidende sier at Mediehuset Harstad Tidende har jobbet med omstilling i mange år.

Tilpasset seg

- Vi har derfor langt på vei tilpasset oss den nye økonomien. Men det er fortsatt slik at det skjer endringer som gjør at vi må tilpasse oss nye strukturer som gjør at vi fortsatt har kraft til å satse på våre kjerneområder: Journalistikk, annonse, marked og kommunikasjon, sier administrerende direktør Mona Kristine Rosvold. Hun er glad for at flere nå velger Harstad Tidende.

Positiv utvikling

- Det siste året har vi sett en positiv utvikling i antall lesere. Noen færre på papir, men flere leser oss på mobil, pc og nettbrett. Resultatmessig er vi på nivå med fjoråret, også det i henhold til det vi forventet.

- Blir det ytterligere nedskjæringer i Harstad Tidende?

- Som sagt har vi langt på vei tilpasset oss det som kommer. Men jeg kan likevel ikke utelukke ytterligere justeringer. Vi må hele tiden tilpasse oss strukturendringene i konsernet.

- Hvor mange personer må slutte?

- Det er det for tidlig å si noe om, sier administrerende direktør Mona Kristine Rosvold.

Trist

Klubbleder for redaksjonsklubben i Harstad Tidende, Lars Richard Olsen, forventer at kjernevirksomheten blir skjermet.

- Det er trist at Harstad Tidende igjen må gjennom en ny runde med nedskjæringer. Det er ingen trøst at det samme skjer i de fleste mediebedrifter. I 2014 gikk mediehuset gjennom en dramatisk kuttrunde der redaksjonen ble hardest rammet og mistet sju årsverk. Klubben i Harstad Tidende forventer at ledelsen i størst mulig grad skjermer kjerneproduktet i Harstad Tidende – journalistikken – i det som forhåpentligvis er bedriftens siste kuttrunde.

Vår region er avhengig av en sterk presse som avdekker kritikkverdige forhold, er talerør for de som ikke har en stemme og informerer om hva som skjer. En fri og sterk presse er garantist for den sunne og offentlige meningsutvekslingen som er grunnlaget for ytringsfrihet og demokrati – også i Harstad, sier klubbleder Lars Richard Olsen.