– Vi synes det er positivt at flere flyselskaper viser interesse. Beslutning om tildeling vil skje i løpet av høsten, sier statssekretær Tom Cato Karlsen.

Disse selskapene har lagt inn tilbud:

• Danish Air Transport AS (DAT)

• FlyViking AS

• Widerøes Flyveselskap AS (Widerøe)

Tilbudene har kommet inn etter utlysning 2. juni 2016 av konkurransen om drift av regionale ruteflyginger i Nord-Norge. Flyselskap i alle EØS-land ble invitert til å levere tilbud på drift av til sammen 13 ruteområder i Nord-Norge for perioden 1. april 2017 – 31. mars 2022.

De aktuelle ruteområdene er:

1. Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest og Alta.

2. Hasvik – Tromsø v.v., Hasvik – Hammerfest v.v. og Sørkjosen – Tromsø v.v.

3. Lakselv – Tromsø v.v.

4. Andenes–Bodø, Andenes–Tromsø v.v.

5. Harstad/Narvik–Tromsø v.v.

6. Svolvær – Bodø v.v.

7. Leknes – Bodø v.v.

8. Røst–Bodø v.v.

9. Brønnøysund–Bodø, Brønnøysund–Trondheim v.v.

10. Sandnessjøen–Bodø, Sandnessjøen–Trondheim v.v.

11. Mo i Rana–Bodø, Mo i Rana–Trondheim v.v.

12. Mosjøen–Bodø, Mosjøen–Trondheim v.v.

13. Namsos–Trondheim, Rørvik–Trondheim v.v.

Valg av flyselskap og tildeling av ruter vil skje når tilbudene er gjennomgått og vurdert av Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet. Avinor vil også få anledning til å komme med innspill. Endelig tildelingsbeslutning tas av Samferdselsdepartementet. Vinner av konkurransen vil bli tildelt enerett til regional ruteflygning på det aktuelle ruteområdet(ene).

Departementet gjør oppmerksom på at tilbud og protokoll er unntatt offentlighet inntil departementet har gitt tilbakemelding til tilbyderne om valg av operatør(er). Informasjon om hvilke flyselskaper som har lagt inn bud på hvilke ruteområder vil også unntas offentlighet av hensyn til statens forhandlingsposisjon til valg operatør(er) er gjort.

Vil velte monopolet

Ola O. K. Giæver har levert inn anbud på kortbaneflygingene til staten, og er klar til å velte monopolet til Widerøe.

– Vi har lagt inn anbud på hele sulamitten! Kommer det fra Ola O. K. Giæver som er direktør i det nyoppstartede selskapet Fly Viking.

Han har lagt inn anbud på å få drive kortbanerutene i Nord-Norge. Det er ruter hvor det ikke er grunnlag for å drive kommersielt, hvor staten finansierer rutene.

– Staten betaler for rutene sånn at bestemor kan reise fra Berlevåg til Mehamn, sier han til iTromsø.

Konkurranse

Giæver er nå klar for å konkurrere med sin tidligere arbeidsgiver, Widerøe.

– Vi skal ikke kaldkvele Widerøe helt, men vi skal gi dem konkurranse. Folk skal få oppleve et alternativt tilbud. Vi skal senke billettprisene betraktelig, og bli kortbanenes Ryanair.

– Widerøe har hatt monopol på kortbanerutene i over 50 år. Folk er vant med det, så det er vanskelig å sende en monopolist ut av drift. Det er litt som å være gift med kjerringa i en halv mannsalder. Da er det ikke bare å vippe henne over kaikanten, men jeg har god tro på at vi kan vinne anbudet, sier han.

Milliarder

Hvis Giæver vinner anbudet vil det være en omfattende avtale for selskapet hans.

– Det er milliarder i potten. Om det går i boks vil vi ha faste flyvinger fem år fram i tid, og det er klart det betyr mye for selskapet, sier han.