- Når en stor andel av bileierne i Harstad kommer opp i passeringstaket hver måned, vil bomringen ikke ha trafikkdempende effekt, og vil dermed ikke bidra vesentlig til økt kollektivandel.

Det skrev Dovre Group og Transportøkonomisk institutt (TØI) i 2013. På oppdrag fra Finans- og Samferdselsdepartementet, kvalitetssikret de to bedriftene Harstadpakken. I rapporten skriver de blant annet:

Altfor billig

- Heving av passeringstaket er i kvalitetssikringen vurdert til å gi en direkte økning i inntekter, samt positive trafikale virkninger. En heving av passeringstaket bør vurderes i forkant av etableringen av bomringen i Harstadpakken.

Med andre ord, kvalitetssikrerne mener bilistene i Harstad slipper for billig unna. Nesten alle vil nå taket på 648 kroner i måneden, og alt over det er gratis. Dermed blir også motivasjonen for å ta sykkel eller buss, liten.

- En heving av passeringstaket til 80 eller 90 passeringer (40-45 ved enveis innkreving) kan

gi en økning i inntektene på 15 til 25 prosent. En inntektsøkning i bomringen vil ikke bety

at bilistene i Harstad betaler mer. I en lånefinansiert pakke vil økte inntekter redusere gjelden og rentekostnadene. Reduksjonen i rentekostnadene gjør det mulig å betale utbyggingen fortere og med innsamling av mindre bompenger, skriver Dovre Group og TØI og fortsetter:

Flere farer

- Økning i transportbehovet i, og rundt, norske byer skal fortrinnsvis løses med kollektiv

transport. Høyt bompengetrykk i Harstad vil gi økt kollektivandel. Dersom Harstad lykkes med å løse fremtidig transportbehov med kollektive løsninger, samt gang og sykkel, kan de årlige inntektene i bomringen bli lavere enn antatt. Dette vil gi mindre inntekter enn det som er forutsatt i finansieringsplanen.

Når brorparten av bileiere i Harstad overstiger passeringstaket hver måned, vil de ikke ha insentiv for å minske bilbruken, velge gange/sykkel eller kjøre kollektivt. En heving av passeringstaket bør vurderes, for å øke inntektene og for å bidra til økt andel av kollektiv transport samt gange og sykkel, skriver kvalitetssikrerne som også peker på at en familie med to biler, der begge bilene brukes daglig, får en utgift på 7.776 kroner i året pr. bil.

- Dersom familiens bilbruk kan legges om slik at den ene bilen brukes dobbelt så mye, vil familienes utgifter i bomringen kunne halveres uten nødvendigvis å gi mindre bilkjøring. Dersom flere velger å redusere antallet biler, men ikke nødvendigvis kjøringen, vil dette kunne påvirke finansieringen for Harstadpakken mye, advarer Dovre Group og Transportøkonomisk institutt som også nevner det økte antallet elektriske biler som en mulig trussel mot finansieringen av Harstadpakken.