Det er i en artikkel på Transportøkonomisk institutts nettsider at forskeren, som er tilknyttet forskningsprogrammet Concept på NTNU, skriver om hvor viktig grundige utredninger er før storsamfunnet bruker milliarder på nye vegstrekninger.

- Realisering av store vegprosjekter krever grundige utredninger hvor den strategiske dimensjonen kan være avgjørende. Uten slike utredninger kan vi risikere å sløse bort milliarder på veger som senere viser seg overflødige, skriver Welde.

Utredning av Hadselfjordtunnelen

Welde pekte på en av sist sommers store samferdselsnyheter i Norge, nemlig den som handler om at tunnel under Hadselfjorden skal utredes.

- Blir Hadselfjordtunnelen mellom Lofoten og Vesterålen bygget, kan Lofotens fastlandsforbindelse (Lofast) vise seg overflødig, mener forskeren.

Under arbeidet som pekte frem mot Lofotens fastlandsforbindelse midt på 90-tallet innstilte Samferdselsdepartementet for Stortinget at Hadselfjordalternativet pekte seg ut som det mest aktuelle og at dette burde legges til grunn for den videre planleggingen. De eneste som gikk inn for nordre trasé var kommunene i Lofoten samt Nordland fylkesting. Samferdselsutvalget i Troms, Direktoratet for Naturforvaltning, Riksantikvaren, fylkesmennene i Nordland og Troms, vegsjefen i Nordland og Vegdirektoratet gikk på sin side inn for Hadselfjordalternativet.

Gikk mot de faglige råd

Politikerne i Samferdselskomiteen overså anbefalingen fra departementet og gikk inn for Nordre trasè over Hinnøya, til tross for at tunnelen var teknisk mulig å bygge, hadde lavest negativ netto nytte, og hadde få negative miljøkonsekvenser.

Anleggsarbeidene kom omsider i gang i 2003 og vegen åpnet for trafikk i 2008, til en samlet kostnad av 1400 millioner kroner.

Kronikkforfatter Welde skriver at Lofast har vært mindre vellykket. Han er imidlertid mer positiv innstilt til Hadselfjordtunnelen.

Rasjonalisering og kommunegrenser

- Det er mange gode argumenter for en fast vegforbindelse mellom Lofoten og Vesterålen, som til sammen har over 50 000 innbyggere. Det er store og tunge transporter av fisk mellom de to regionene. Avinor har for lengst tatt til orde for en rasjonalisering av lufthavnstrukturen. På en strekning på sju mil i Lofoten er det to flyplasser og i Vesterålen ytterligere to. Bygges Hadselfjordtunnelen, kan to av disse legges ned. På samme strekning er det to sykehus, og kommunestrukturen er den samme som den gangen man måtte ha egen båt for å reise mellom kommunene. Bedre forbindelser i og mellom regioner kan gi rasjonaliseringsgevinster. Disse argumentene var imidlertid like gyldige den gangen man besluttet å bygge Lofast, skriver forskeren.

- Tenkte ikke strategisk

- Lofast er et eksempel på hvor galt det kan gå når det strategiske perspektivet ikke tillegges vekt. Blant de langsiktige nasjonale målsettingene er at transportsystemet skal ha en regionforstørrende effekt gjennom å knytte regioner sammen. Lofast har ikke forsterket Lofoten og Vesterålen som én region – snarere tvert imot, konkluderer forskeren. Les hele kronikken her.