Som Harstad Tidende skrev allerede tidligere i fjor ønsker Harstad Skipsindustri å åpne deler av tomta til det gamle Kaarbøverkstedet mot sentrum. Harstad kan få en helt ny, levende og moderne sentrumsdel.

Sør i sentrum ligger Harstad vugge. Det var fra verkstedtomta til Kaarbøverkstedet byen vokste frem. Nå kan dette området bli en vakker og levende utvidelse av sentrum av Harstad med en kombinasjon av kultur, næring, boliger og handel, i tett tilknytning til resten av byen.

Kompakt

Harstad Skipsindustri (HSI) kjøpte opp området da Harstadverkstedene gikk Konkurs i 1989, og har sakte men sikkert utviklet ny verkstedindustri. Men dagens industrielle behov er mindre plasskrevende enn før. Virksomheten til Harstad mek. verksted (Hamek) skal samles rundt den nye tørrdokka og verkstedet i Samasjøen. Det frigir rundt 60 mål med eiendom som kan benyttes til andre formål.

–Vi har hele tiden vært klar på at de industrielle behovene kommer først, sier Ola Karlsen, direktør i Harstad Skipsindustri, som eier området og verkstedet.

Hamek har fått utredet en driftsmodell der de store fartøyene konsentreres rundt verkstedet i sentrum, mens små og mellomstore fartøy får sitt miljø i Samasjøen. I løpet av to-tre år skal verkstedet i Sama har tre gode slipper, mens de to som står i sentrum skal utfases.

Gave til byen

– Det er historiske grunner til at vi sitter med så mye sentrumsnær eiendom. Nå ønsker vi å gi noe tilbake til byen, slik at vi får en samfunnsnyttig utvikling av arealene vi ikke trenger til verksted-drift, sier Karlsen.

Den sørlige delen av tomta, der Statoilbygget kommer, er allerede ferdigregulert til næringsformål. Der ser HSI for seg flere næringsbygg, gjerne med petroleumsrelatert industri eller maritimt rettet aktivitet.

Det er regulert inn flere kontorbygg som til sammen kan huse godt over 1000 arbeidsplasser.

Positivt med Statoil

– Vi er allerede i dialog med ulike interessenter, både aktører som allerede er i byen og nye som vurderer å etablere seg i byen, sier Karlsen, som ikke legger skjul på at Statoils etablering er et godt argument å bruke overfor potensielle leietakere.

– Men vi kommer ikke til å bygge noe før vi har avtaler med leietakere, sier Karlsen, som ser for seg et tiårsperspektiv før området er ferdig utviklet.

På den nordlige delen av verkstedtomta, nærmest sentrum, ser Karlsen for seg publikumsvennlige og åpne arealer som kan inkludere kafé, museum, park, konsertarena. Det er levert inn forslag til omregulering av området.

–Det kan bli et kulturkvartal, der vi tar vare på slippene og gir noen av de gamle bygningene et nytt liv, i kombinasjon med et torgområde og fri sikt mot verkstedområdet. Karlsen er åpen for innspill, men er klar på at det skal bli gode forbindelseslinjer fra industriområdet der Statoilbygget kommer og inn mot sentrum.

Stien langs sjøen

– Vi ser blant annet for oss at Stien langs sjøen skal få en naturlig plass gjennom området uten at den hindrer næringsvirksomheten, sier Karlsen. Han er også spent på om de må bevare alle de fire verneverdige byggene på området. I de foreliggende planer satser man på å ruste opp og ta vare på to av dem; mens de to nærmest sentrum er revet.

–Slik vi ser det, må det være bedre å ta vare på noen av dem enn å la alle stå å forfalle, sier Karlsen.

Han er også klar over at ikke alle de tenkte tiltakene kaster økonomisk av seg enkeltvis.

–Men i det totale samfunnsbildet vil dette bli bra for området og forhåpentligvis byen, sier han.

BYUTVIKLING: Slik ser Harstad Skipsindustri for seg det gamle verkstedområdet. Statoilbygget står nede på spissen i sør, med mulighet for flere nye bygg bak. Til høyre for dokka (det hvite området) ligger det som kan bli åpnet for publikum, med park, kafé, museum, kulturarena og lignende. Helt til høyre er to verneverdige bygg revet og gjort plass for butikker, park og leiligheter. Stien langs sjøen er tegnet inn langs kaia, gjennom området og forbi Statoilbygget og ute på den nye kaia til Harstad kommune nede til venstres.
RESTAURERING: Ola Karlsen ønsker å sette i stand det verneverdige bygget til venstre på bildet. Det kan huse museum eller kafé med direkte utsikt til dokkområdet. Foto: Øivind Arvola Foto: Øivind Arvola