I ett år og ti måneder har det kontinuerlig foregått et omfattende veiarbeidgjennom hele St. Olavsgate. Utbyggingsprosjektet har først og fremst gått på etableringen av et nytt fortau, men det har også blitt satt inn fjernvarme og fornying av vann- og avløpsledninger. Anbudet lå på 53 millioner kroner.

Tirsdag åpnet strekningen igjen for ferdsel for trafikken.Øyvind Markussen, prosjektleder for VVA St. Olavsgate, startet arbeidet for litt over fire år siden. 29-åringen medgir at å settes som prosjektleder for dette var å bli kastet på dypt vann for den da nyutdannende ingeniøren.

– Lenge før anleggsarbeidets oppstart fikk vi mange meldinger om dårlig veidekke på strekningen. Noen påstod at det var Harstads dårligste vei. Vi har tidligere brukt ressurser på å lappe hull og nødreperasjoner. Det var behov for et nytt asfaltdekke, og jeg vil si meg fornøyd med gjennomføringen og resultatet, sier Markussen.

Gjennomkjøring

I løpet av gårdagen ble Nydal Marskinstasjon AS ferdig med asfaltlag nummer to på selve kjøreveien. Over helga starter arbeidet med å gjøre feridg asfaltering av resterende fortau og busslommer.

– Bare der vi har hatt utvidelser i prosjektet, som for elskempel i Bakkelia og litt nedover Rollnesveien, har det blitt gjort asfaltering på sideveier. Det er først og fremst kjøreveiene i St. Olavsgate som har fått nytt asfaltdekke, forklarer prosjektlederen.

Fjernvarmerør har blitt lagt i bakken som blant annet forsyner Olavsgården sykehjem. Det har også blitt lagt ledning ledning som også boligene har fått tilbud om å koble seg til. I fortauet ligger det også nye kabler for gatelysnettet langs strekningen.

– Så dette blir først og fremst et trafikksikkerhetsprosjekt. Med en gang vi visste at vi skulle utføre et stort fortausprosjekt her, så inviterte vi kabeletater og andre til å eventuelt være med hvis det skulle legges noe i bakken mens vi holdt på. Da ble Stattkraft Varme, VEA Drift Harstad kommune og noen få kabeletater med i dette anleggsarbeidet.

Normal tid

Nå venter en kritisk periode med tanke på vinteren og asfaltering. Fokuset fremover er å få alt ferdigstilt, ifølge Markussen.

– For fem år siden begynte jeg i kommunen og startet å arbeide med dette prosjektet. Da var vi i prosjekteringsfasen. I overkant av ett år etterpå fikk vi antreprisen kunngjort i database for offentlige anskaffelser, og etter det startet annleggsarbeidet opp, sier han og legger til:

– Det er normalt at arbeidet tar så langt tid, for det må først bevilges penger, lage reguleringsplan, erverves grunn og velge en entrepenør som skal utføre alt dette.

Selv om veien er åpnet for trafikk, vil arbeid langs St. Olavsgate fortsette i noen uker til.

– Det gjelder finpussing, ordne skråninger, tiltak inne på eiendommene til folk og små asfalteringer, men det er ting som kan foregå etter veien har åpnet.

Fortausnett

Markussen forteller at det har vært et utfordrende prosjekt med tanke på at det var en ervervsprosess. noe av arbeidet har foregått inne på private eiendommer langs strekningen.

– Vi hadde et rettskjønn tidlig i september hvor erstatning til de som ikke ville avgi grunn frivillig, ble oppmålt. Helt i starten av prosjektet førte det med seg en del utfordringer med tanke på manglede tiltredese på den enkelte eiendommen.

Med det nye fortauet i St. Olavsgate blir dette en del av et sammenhengende fortausnett i Harstad.

– Nå får vi et sammenhengende ferdselsnett herifra mot Kanebogen, og videre fra der ferdselsnettet begynner på Heggen, og videre mot Sama, ned gamle Kirkeveg på Seljestad og videre inn mot sentrum.

Foto: Frank R. Roksoy