For en tid tilbake fikk fastlegene hodet lagt på hoggestabben på nettstedet legelisten.no. På denne siden, skjult bak full anonymitet, kan du som pasient skryte av fastlegen din, eller du kan velge å gi vedkommende det glatte lag.

Nå er det lærerne sin tur til å få sine pass påskrevet. På nettstedet minlærer.no får elever i den videregående skole full anledning til å evaluere navngitte lærere. I full offentlighet må lærerstanden tåle å få subjektive tilbakemeldinger fra elever som ikke trenger å oppgi identitet. Rettferdig eller ikke; karakteren vil stå der til allmenn beskuelse. Det er en 18-åring fra Porsgrunn som har fått den lyse ideen om at dette er smart. Han peker på at flere elever har følt seg maktesløse når det kommer til å klage på en lærers opptreden eller kompetanse. Implisitt i dette ligger det at verken lærer eller skoleledelse tar slike henvendelser på alvor. En offentlig vurdering på minlærer.no, derimot, vil gjøre vei i vellinga, mener den 18 år gamle skoleeleven. Vi har vært, og er, svært kritiske til legelisten.no. Og vi er ikke mindre skeptisk til dette nye nettstedet. Tilbakemeldingene som publiseres for offentligheten må nødvendigvis være basert på subjektivitet. Det er jo hele konseptet. Men da bør man også stille som krav at elevene gir sine vurderinger på et utvalg konkrete kriterier. Slik minlærer.no er lagt opp kan eleven, uten krav til å være konkret, fortelle at læreren "er sur og grinete i timen på grunn av private ting.", slik det står i evalueringen av en Harstad-lærer.

Ikke overraskende er lærerstanden sterkt kritisk. De frykter negative effekter av det de omtaler som en moderne gapestokk i elektronisk format. Én konsekvens av dette kan være at det påvirker hva elever velger av programfag i videregående skole. Dersom en lærer får negativ omtale, kan det tenkes at elever velger en annen linje enn planlagt, hevder en tillitsvalgt. Vi mener dette er å male en viss mann på veggen, og at det er en undervurdering av oppegående ungdom. Vi deler imidlertid synet om at nettstedet er svært lite konstruktivt. Vi er tilhengere av at lærerne underlegges god og systematisk evaluering. Det er nødvendig. Men minlærer.no er definitivt ikke måten å gjøre det på. Vi kan ikke se at dette er egnet til annet enn å fyre opp under eksisterende problemer og konflikter. Det er ingen tjent med. Aller minst elevene.

minlærer.no Foto: -