Vidar Svedenborg sier vannskuterne forurenser og støyer langt mindre enn båter med samme motorytelse. Foto: Andreas Isachsen

I. juli i fjor trådte en ny forskrift i kraft som nå tillater bruk av vannskuter. Det gleder vannskuterentusiast Vidar Svedenberg som spår at langt flere vil benytte muligheten til å komme seg på sjøen ved hjelp av denne farkosten i tiden fremover.

– Først og fremst er det utrolig morsomt og lettvint og komme seg ut. Så får vi heller leve med at det er en rekke tungvinte og byråkratiske forskrifter knyttet til bruken av vannskuter. Jeg råder imidlertid alle som går med planer om å anskaffe seg vannskuter til å utvise forsiktighet og respekt for dette kjøretøyet. Farten er høy og G-kreftene enorme dersom man utfordrer disse i form av bråe eller uventede manøvrer, sier Svedenborg.

I forskriftene om bruk av vannscooter heter det blant annet at det ikke er tillat å kjøre i et heldekkende belte på 400 meter ut fra land. Videre pekes det på at såkalt transportkjøring gjennom forbudsbeltene, både i og utenfor farled, ikke skal foregå i større hatsighet enn fem knop.

Fører pålegges å holde så stø kurs som mulig, og det er ikke tillatt med hopping på bølger, sikksakkjøring mellom andre fartøyer eller annen type adferd som kan forårårsake risiko for sammenstøt.

Svedenborg tror salget av vannskutere vil eksplodere når det nå har blitt tillat å kjøre på lik linje med andre båter.

– Vannskuteren tar av for fullt denne sesongen. Salget vil mangedobles og mange vil raskt erfare hvor lettvint det er å komme seg ut på sjøen. Miljøvennlig er det også i forhold til å bruke fritidsbåt, som slipper ut langt mere Co2 enn disse skuterne. Bråker atskillig mindre gjør de også i forhold til båter med tilsvarende antall hestekrefter, sier Svedenborg som selv kjører en Seadoo med 310 hestekrefter og en maksfart på rundt 80 knop til en pris på rundt 250.000 kroner.

Politiets knappe ressurser gjør det vanskelig å knipe vannskutersyndere, ifølge etterforskningsleder Oddmund Nilsen ved Midtre Hålogaland politidistrikt. Nilsen utelukker ikke at økt bruk i fremtiden vil kunne føre til uønskede situasjoner.

– Først og fremst vil vi appellere til alle om å vise hensyn på sjøen. Med den farten mange av dagens vannskutere kommer opp i, er det lett å skjønne at uhell fort kan skje. Får vi meldinger om uvettig kjøring vil vi selvsagt ta affære og rykke ut, men vi kommer neppe til å sende patruljer ut på sjøen for å sjekke at gjeldende forskrifter blir overholdt, sier Nilsen.