Du ser dem dirigere skolekorps og janitsjar, som instruktører på kulturskolen og ved musikklinja på Heggen. De spiller i små og store ensembler, er gjerne gjestemusikere og solister på egne og andres konserter - og skriver og arrangerer musikk til lokale oppsetninger. Det kommer i tillegg til å spille egne korpskonserter og være et viktig bidrag og ansikt utad for noen av forsvarets aktiviteter.

Les også: Slik stemmer du på Kulturprisen

- En ære

Korpsets leder, major Geir Nordeng sier det er en ære å bli nominert til Harstad Sparebank sin kulturpris 2014.

–Vi setter pris på dette. Forsvarets musikkorps Nord-Norge (FMKN) har vært en del av byen i 104 år, og har en trofast kjerne av publikum som også synes det er stas. Jeg vil tro at flere av avisens lesere også synes det er en fortjent nominasjon, sier Nordeng.

Kulturbygger

Korpset har vært en viktig kulturbygger i Harstad siden 1911.

Det ble etablert som ledd i Hærordningen som trådte i kraft i 1911. Den tidligere distriktskommandoen ble da utvidet og fikk navnet 6. Brigade. Utgangspunktet for korpset var en ny militær musikkskole som ble etablert i Harstad 1899. Opprinnelig var musikkskolen opprettet primært for å utdanne hornblåsere til kompaniene og bataljonene. Den ble etter hvert treårig og ga bred musikalsk opplæring.

Peter Jøsvold ble utnevnt til sekondløytnant og ble korpsets leder og dirigent, mens de åtte elvene hans utgjorde stammen i det første orkesteret som besto av 20 mann.

Allerede i 1911 holdt korpset konsert i Tromsø. I 1912 gikk turen til Bodø, og korpset holdt konsert i Christiania i 1914, der det fikk meget positiv omtale av Nationaltheatrets kapellmester, Johan Halvorsen. Siden har det fortsatt å holde konserter, og blir ansett som et av landets beste korps.

Samfunnsoppdraget

Hver gang Forsvaret lager rapporter og utredninger om effektivisering, blusser debatten opp om hvor mange korps Forsvaret skal ha. I dag er det fem; og Noreng er klar på at FMKN, som er det yngste og nordligste, skal være en aktiv kulturbærer for både Forsvaret og for det sivile samfunnet, og skal løse de oppgaver Forsvaret pålegger det.

– Vi anser oss som en operativ militær avdeling, og gjennom ulike markeringer og seremonier bidrar musikken til synliggjøring av Forsvarets samfunnsansvar og styrking av profesjonens identitet, ekspertise og verdigrunnlag, sier Nordeng. Han nevner konserten som Forsvaret ga i gave til befolkningen i forbindelse med øvelse Cold Response som et godt eksempel.

100 oppdrag

I fjor holdt korpset 75 konserter, pluss seremonielle oppdrag for Forsvaret. Flere nye musikere ble ansatt, og korpsets nye sjefdirigent Alexander Hanson var på plass i september.

–Vi hadde konserter i alle sjangre i fjor, sier produsent Merete Jakobsen Klæboe, og trekker fram alt fra barnehagekonserter til festivalspillinger, 17. mai-konsert, mat- og musikk-serie, Halloween-konsert og opptreden som en del av Norsk Opera og symfoniorkester med «Chess in Concert».

Marsjerer

– I sommermånedene er det alltid hyggelig å bidra til utendørstoner i Generalhagen og vårt nære omland. Det ser ut til at publikum setter pris på disse sommerlige lunsjpausene med oss. Det er alltid godt oppmøte. I fjor innførte vi marsjering til alle utendørskonserter, noe som også ble godt mottatt. Det er gøy å kunne skape litt liv en helt vanlig hverdag, sier Klæboe, og legger til at de store konseptene Nyttårskonserten og Swinging Christmas blir bare større og større.

– De ble i løpet av 2014/15 utvidet til to ukers turneer. Begge konsepter er selvsagt klekket i Harstad og Nyttårskonserten er et samarbeid med Harstad kulturhus, sier hun.

Samarbeid

Et annet samarbeidsprosjekt var «Trollmannen fra Oz», der kulturskolen, kulturhuset og FMKN gikk sammen om forestillingen, og korpset spilte i orkestergrava for de unge danserne fra kulturskolen.

- Store deler av arrangementene ble laget av FMKN-musiker Ole Thomas Gjærum, som del av hans videreutdanning som arrangør for Forsvarets musikk. En høstuke ble brukt til innspilling av låtene slik at de unge danserne kunne øve inn etter korrekt musikk. Den største æren skal selvsagt gå til Harstad kulturskole og Marianne Nordeng, men vi håper også at elevene fikk et «kick» av å få danse til levende musikk med profesjonelle musikere. Det var i alle fall en glede for oss å se hvor fantastisk flinke disse unge danserne er.

Markeringer

I skrivende stund er korpset i Tromsø på oppdrag i forbindelse med 8. mai-markeringen. Det skal i neste uke gjennomføre prosjektet «Korpsgøy», der det spiller for mange av barnehagene i regionen, for at flere unge skal forstå hvorfor man feirer 17. mai.

I slutten av mai skal korpset til Narvik der det er en del av markeringen av 75-årsdagen etter gjenerobringen av byen.

Så kommer parkkonserter, festspill og nye konserter. Og innimellom kan du se musikerne høyt og lav i forbindelse med andre musikalske oppgaver på fritiden.

Her er noe av det medlemmene holder på med:

Synnøve Li: Lærer på Kvæfjord kulturskole og fløytelærer ved Heggen og Sortland videregående skole.

Siv Medhus: Saksofonlærer ved Harstad kulturskole.

Ingeborg Sortvik: Underviser piano privat og obo på Heggen videregående. Dirigerer Harstad skolekorps (på 12. året). Spiller i kirken på forespørsel.

Mats I Vangen: Dirigerer Lødingen Musikkforening, klarinettlærer Sortland og Heggen videregående. Instruktør for blant andre Svolvær og Sortland musikkforening. Leder av Ilios-festivalen. Klarinettist i Lofoten og Vesterålen orkesterforening.

John Plucker: Dirigent i Sørvik sangkor. Har spilt på konsertene til både Heggen videregående (Peer Gynt) og Vox Arctica.

Inga Helene Juul: Klarinettlærer ved Harstad kulturskole. Frilans kulturjournalist i Harstad Tidende.

Ann-Julie Skarpmo og Andreas Bratland: Arrangører av Lofoten tuba og euphonium festival. Andreas har også nylig startet Harstad Tubaklubb.

Asbjørn Abelseth: Underviser i grovmessing på Heggen videregående og Harstad kulturskole.

Hans Petter Vabog: Dirigerer korpset på Grytøya. Spiller med lokale kor og artister. Stiller med stortromme hvis det trengs i Borkenes Skolekorps. Underviser på korpsseminar i regionen ved behov.

Ole Thomas Gjærum: Dirigent i Harstad Janitsjar og arrangerer sanger for forestillinger og konserter. Spiller på oppfordring og i mindre ensembler.

Lasse Skalle: Dirigent for Kanebogen skolekorps. Dirigent og instruktør for «Sukkersjokk» tromboneensemble.

Stine Lise Svenning: Instruktør for Kanebogen skolekorps og initiativtaker for aspirantkorpset (samarbeid mellom alle byens korps)

Erik Fossen Nilsen: Slagverkinstruktør ved Kvæfjord kulturskole.

Kari Knardahl: Har tidligere dirigert Lundenes skole- og amatørkorps i tre år. Er universitetslektor i horn ved Musikkonservatoriet i Tromsø, hvor hun underviser i horn og kammermusikk. Er timelærer/lektor i horn ved musikklinja Heggen videregående. Underviser ved Sommermusikkskolen i Troms, og er ofte instruktør for amatørkorpsene i regionen. Hun er også frilanser som hornist.

Eivind Siljeholm: Slagverksinstruktør for Kanebogen og Harstad skoles musikkorps

Maren Tjernsli: Dirigent for Kvæfjord skolekorps. Hun arbeider også med rekruttering av korpsaspiranter. Fast medlem i TenThing (Tine Thing Helseths brassensemble).

– Lista er sikkert lenger, og den sier kanskje sitt om hva korpset også bidrar med, avslutter Klæboe.

Les også: Slik stemmer du på kulturprisen

ekstrahjelp: Stine Lise Svenning, Trond-Martin Viken, Bård Johan Skjønhaug og klarinettlærer Inga Helene Juul (også FMKN), sørget for at fløyteelev Sofie Karlsen Gulbrandsen (19) fikk best mulig musikkledsagelse da kulturskolen hadde konserten «Bare rør» nylig. Foto: Tom Helstad
Korpssjef Geir Nordeng og produsent Merete Jakobsen Klæboe Foto: Bente-Lill Dankertsen