I innstillingen står det at det skal innføres parkeringsavgift i Harstad når kollektivdelen i Harstad-pakken er på plass.

– I avisen leser vi at den ikke er på plass før tidligst i 2020, da bør også parkeringsavgiften utsettes, sier Tone Laukli Olsen, Delta, Bjørg Larsen Aalmo, Fagforbundet, Terje Larsen, Utdanningsforbundet og Ole Svenning, Skolens landsforbund.

– I denne saken er vi fullstendig overkjørt. Det har ikke vært noen prosess. Det kom som en bombe på oss da vi fikk vite at fra nyttår skal alle betale 1.200 kroner i måneden for å parkere på arbeidsplassen, sier de.

Dyrest i byen

16. desember i fjor vedtok Fylkesrådet å innføre den nye avgiften. I vedtaket står det at parkeringspolitikk brukes som virkemiddel for å øke kollektiv- gange og sykkelandelen for arbeidsreiser blant ansatte i Troms fylkeskommune. Videre står det at det innføres parkeringsavgift for øvrige fylkeskommunale institusjoner i Harstad og Tromsø, der kollektivtransport utgjør et reelt alternativ til privatbil.

– For mange er ikke buss et alternativ. Først når hele kollektivpakken er satt i drift, får de kanskje et alternativ til privatbilen. Derfor mener vi fylket må utsette innføringen, sier de.

Ved Stangnes videregående skole og Heggen videregående skole er det totalt 215 parkeringsplasser. Alle som parkerer på skolen skal betale 60 kroner dagen, 1.200 kroner måneden. Ved Universitetet i Harstad betaler elever og lærere 10 kroner dagen, ved sykehuset betaler de ansatte vel 30-35 kroner dagen og de ansatte i kommunen betaler 15 kroner dagen.

– Vi er ikke uenige å betale parkeringsavgift. Men det må være måte på. Dette er helt rått og blant de dyreste i byen. De som betaler 1.200 kroner i måneden står i garasje og har motorvarmer, sier de.

Fylkesrådet regner med å ha en nettoinntekt på disse plassene på 1,72 millioner kroner. Penger som skal gå til å fremme overgang til gange, sykkel og kollektiv, Enøk tiltak på fylkeskommunale virksomheter og Klimapartnerprosjektet.

– Avgiften har ikke noe med klimatiltak å gjøre. Det handler om å få inn ekstra midler. Man kan ikke tvinge gjennom miljøtiltak, man må folk med seg. Faktum er at vi kommer til å være med på å betale når det for eksempel skiftes vindu på skolen, slår de tillitsvalgte fast.

Skolebussen

Det eneste kollektivtilbudet som finnes i dag, for mange av de ansatte, er skolebussen. Det betyr at en lærer må ta samme buss som eleven.

– Læreren trenger tid til både for- og etterarbeid. Arbeid som skjer når ikke eleven er på skolen. Mener fylket virkelig at læreren skal komme med samme buss som eleven, og ta samme bussen hjem som eleven. Vi får ikke tid til å forberede oss eller avslutte arbeidsdagen på en skikkelig måte, sier de.

I tillegg er det flere lærere som i dag bruker privatbilen når de drar på besøk til elever som er ute i praksis.

– Behovet for å bruke egen bil vil øke for lærerne etter innføringen av Yrkesfaglig fordypning. Vi kommer ikke lenger til å bruke våre biler. Skolen må stille med biler, noe som vil bli langt dyrere enn dagens praksis, sier de.

Rektorene, Sylvi Berg (Stangnes) og Ole Martin Linaker (Heggen) har gjort en henvendelse til Bygg- og eiendom i fylket. De vil vite om fylket vurderer å utsette innføringen av avgiften i påvente av at hele busspakken blir innført.

Linaker sier dagens busstilbud gjør det umulig for flere å bruke kollektivt.

– De som har lang vei, avhengig av bil i jobben eller har små unger som de skal kjøre fram og tilbake i barnehage. Det bør være mulig å gjøre unntak enkelte grupper, sier han.

Utsettes ikke

Fylkesråd for plan og økonomi, Ane-Marthe Sani (KrF) avviser alle innvendinger og sier at parkeringsavgiften innføres så snart anbudsprosessen er ferdig.

– Noen endelig dato er ikke satt, sier hun.

Sani sier busstilbudet i Harstad vil bli stadig bedre de neste årene, og hun avviser at det har vært bestemt at hele busspakken skulle innføres 2. oktober i år.

– Det har hele tiden vært meningen at dette skulle gjøres over noen år.

Hun sier at det ikke skal koste mer å parkere på skolen enn det koster å ta buss.

– Skal vi få den miljøeffekten som vi ønsker, må avgiften innføres så snart som mulig. Det er stort potensial for et bedre bilmiljø i Harstad.

Det er ikke sagt noe om lettsykkel/mobed skal betale. Elbiler skal betale halv pris (30 kroner/dagen).