– Det blir den eneste plassen i hele Norge, der man kan kjøpe med seg dette sterkølet, sier Liss Kanebog som driver mikrobryggeriet Skavli Brygghus i Skånland.

Hun er veldig glad for å ha fått et utsalgssted for sterkølet «Humle & Honning». Første utsendelse fra bryggeriet er allerede levert gjennom grossisten Service Nord Engros i Harstad, som tar seg av papirarbeidet.

Synliggjøres

– Det betyr veldig mye for meg å ha fått denne avtalen. Jeg vet ikke hvor mye de kommer til å selge, men produktet blir veldig synlig av at man tilbyr det der, sier Kanebog.

Det er ikke så enkelt å selge sterkøl for et lite gårdsbryggeri, som det hun driver.

I Norge i dag er det i hovedsak kun Vinmonopolet som har lov til å omsette sterk øl, så hun har ikke en gang mulighet til å selge sin egen sterkøl fra gårdsbutikken.

For å selge varer via polet må hun investere i et faktura- og ordresystem som kalles EDI, og denne utgiften har hun ennå ikke prioritert. Men hun selger i dag øl med 4,7 prosent alkoholinnhold til matvarekjeder både lokalt og andre steder i landet.

Hun driver bryggeriet foreløpig alene, og registrerer for tida at flere mindre bryggeri bukker under.

– Jeg kan brygge mer og satse på å levere pallevis, men jeg vil se markedet litt an mens jeg vurderer om jeg skal gjøre noen større investeringer eller ansette flere folk, sier hun.

Smakssatt-vinner

«Humle & Honning» som nå blir i salg for utenlandsreisende, fikk en tredjeplass i konkurransen «World Beer Idol» sist vinter. Ølet kjempet i konkurransen for smakssatt øl, og er Kanebogs stolthet.

– Jeg er veldig fornøyd med denne, og stolt over at jeg nå kan få den ut i salg. Det er utfordrende å lage sterkt øl, fordi det er krevende å få opp alkoholprosenten. Det er en lang prosess og jeg kan bare lage hundre liter om gangen, mens jeg produserer 200 liter i slengen med 4,7-prosenten.

Selv om hun bruker Service Nord Engros som leverandør til Duty Free Harstad/Narvik lufthavn Evenes, mener hun nærheten til butikken er en styrke for både dem og henne. Hun leverer en gang i uka, men kan levere oftere og i mindre mengder enn store aktører. De tar også inn for salg, et par andre av sortene hennes, som har lavere alkoholprosent.

– Jeg regner med at de har fått den i butikken allerede. Det er litt synd at det ikke er høysesong for charter akkurat nå, men det er positivt at jeg driver bryggeriet så nær flyplassen, for da er det lett å få levert mer om de trenger, sier hun.

Men man må altså reise utenlands for å kjøpe den prisvinnende sterk-ølen. Reglementet i Norge i dag er slik at hun heller ikke kan selge sterkøl fra gårdsbutikken. Alkoholloven ble endret i fjor ved at det ble frislipp for gårdssalg på sider og vin inntil 22 prosent, men sterkøl ble holdt igjen på grunn av EØS-regelverk.

Kanebog teller ikke bare på knappene for hvordan hun nå skal satse videre. Hun er også i tenkeboksen på om hun skal melde seg på Beer Idol-konkurransen, der hun sist gang vant pris. Påmeldingsfristen går ut om få dager.

Stas i butikken

Daglig leder for Duty Free Evenes, Sisilja Viksund, er glad for å kunne tilby kundene sterk-øl fra Melladalen.

– Det er veldig artig at vi har fått en avtale med Skavli, som vi lenge har hatt et ønske om. Vi er veldig stolte av å ha lokale produsenter og ønsker gjerne mer av det, sier Viksund.