Bekken startet i sin nye jobb som lufthavnsjef for to uker siden. Men allerede nå ser hun det store potensial flyplassen har for ytterligere vekst.

Synergieffekt

– 31. mars stenger Framneslia flyplass i Narvik. Fra 1. april overtar vi en rekke av rutene som tidligere gikk derfra, og får nå fire avganger på hverdagene til og fra Bodø pluss en styrking dit i helgene.

Widerøe starter sine daglige flyginger til og fra Trondheim, en rute vi både tror og håper vil bli svært attraktiv.

Synergieffekten av det styrkede rutetilbudet burde bidra til at flere reiser fra Evenes. Ikke minst forventes det at mesteparten av passasjertrafikken over Framneslia i stor grad nå velger å reise fra Evenes.

– Passasjertallene for flyplassen i Narvik viser at det i 2016 reiste om lag 25.000 personer herfra, sier Bekken, som også forventer en pen økning i chartertrafikken i 2017.

Vinterturismen tar seg opp

– Dessverre opplevde vi en nedgang i denne trafikken på 23,5 prosent i 2016. Nesten hele denne nedgangen skyldtes at Tyrkia falt ut da charterselskapet som fløy dit valgte å kutte sine flyginger til landet. Samtidig uteble snupassasjerene vi hadde i forbindelse med cruisebåtanløp til Narvik.

– Men allerede til sommeren setter flere selskaper inn charterturer til nye reisemål, blant annet direktecharter til Mallorca og Split i Kroatia. Norwegian viderefører sin direkterute til Alicante, mens charterturene til Kreta og Bulgaria opprettholdes fra tidligere år.

I tillegg er vinterturismen i ferd med å ta seg kraftig opp. Allerede nå i februar kommer det to fly av typen Airbus 340 med turister fra Japan, mens det 15.-19.- og 22. februar kommer i alt tre fly fra London. I perioden 21. januar til 18. mars vil det totalt ankomme ni charterfly fra Amsterdam.

Det er derfor all grunn til å tro at vi i 2017 vil se en pen økning i antall charterturister, sier Bekken.

Forventer ytterligere vekst

Hun ser også et stort potensial for vekst i forbindelse med utbyggingen av E-10.

– Det vil utvilsomt bety at det blir langt enklere for reisende fra Lofoten og Vesterålen når kjøretiden til Evenes blir redusert med om lag en halv time. Vi ser allerede nå at tallene viser en økning av reisende fra denne regionen, og med bedre veier og kortere reisetid, er det all grunn til å forvente en ytterligere vekst, mener Bekken og leger til;

– Men også flyplassens øvrige utviklingsmuligheter blir spennende å ta tak i. Flyplassens lengde og bredde åpner for store muligheter til å ta ned større maskiner, noe svært får andre flyplasser i landsdelen har kapasitet til, sier Bekken.

Tilrettelegg driften

Hun ser også fram til å samarbeide tett med Forsvaret i tilretteleggingen for den fremtidige militære aktiviteten ved flyplassen.

– Avinor setter ned et eget prosjekt opp mot Forsvaret, der vi bruker 2017 som et utredningsår for å se på hvilke tiltak vi må iverksette for å tilpasse oss når Forsvaret kommer hit. Vår oppgave i denne sammenhengen blir først og fremst å tilrettelegge driften av flyplassen, slik at denne blir optimal for begge parter.

Men det eneste vi i dag kan si med sikkerhet er at det blir endringer av aktiviteten her for de fleste av oss når kampflyene er på plass, sier hun.

Lot meg imponere

Etter kun to uker i jobben begynner hun etter hvert å bli bedre kjent med egne ansatte, og hva som kreves for å drifte en flyplass.

– De færreste er for eksempel klar over hvilket apparat som settes i gang når rullebanen må ryddes for snø. Jeg var selv ute med brøytemannskapene i forrige uke, og lot meg imponere over strukturen og systemene de hadde for på en mest mulig effektiv måte rydde stripa, sier den ferske lufthavnsjefen.

passasjervekst: For første gang passerte antall passasjerer over Evenes 700.000. Går det slik den nye lufthavnsjefen håper vil dette tallet øke ytterligere i årene fremover. Foto: Andreas Isachsen