En fjernstyring av trafikken til og fra flyplassen vil ikke skje før i 2017. Da skal de første kontrolltårnene styres fra ett sentralt sted. Hvor det blir, er ikke avklart enda, men Gardermoen, Trondheim og Bodø er aktuell.

Bakgrunnen for planene om fjernstyringen er et prøveprosjekt som Avinor har gjennomført, der trafikken til og fra Værøy helikopterhavn og Røst lufthavn har vært styrt fra Bodø. Prosjektet har vært så vellykket at man går et steg lenger, og i løpet av februar blir det klart hvilke fem kontrolltårn som først skal fjernstyres.

Marianne Bremnes, leder i flyplassutvalget og ordfører i Harstad kommune, er svært kritisk til arbeidet Avinor gjør i forbindelse med denne saken. Hun er overrasket over at Evenes er valgt ut til å bli en del av denne ordningen.

- Evenes er en av flyplassene i Norge som har aller størst vekst, og har størst økning i antall flypassasjerer. Da mener jeg det er sepsielt at Avinor har satt denne flyplassen på en slik liste.

Hun lurer på hva Avinor vil med Evenes lufthavn.

- Jeg er veldig spent på om det lar seg kombinere med kampflyplassen, vinterøvelser for NATO og ambulansehelikopter. Evenes gjelder ikke bare vanlig passasjertrafikk, men også mye annet. Jeg lurer på om dette er et forsøk på å nedprioritere Evenes, for deretter å legge forholdene til rette for en flyplass i Lofoten.

Fjernstyringen innebærer at en flygeleder sentralt, ved hjelp av sensorer og kameraer, har like god kontroll på en flyplass som flygeledere har i dag.

Tårn- og navigasjonstjenesten på Avinors flyplasser er utskilt fra moderselskapet Avinor til selskapet Flysikring AS. Lufthavnsjef Eirik Bergstedt tror ikke på problemer når tjenesten skal sentraliseres.

- Vi forventer at vi får en trygg og god tjeneste til riktig pris, og at den ikke hindrer utviklingen av lufthavna, sier lufthavnsjefen på Evenes.