Høstens jobbmesse er årets andre i sitt slag. Sist var i mars. Da sto folk i kø for å slippe inn. Det er ikke noe som skulle tilsi mindre pågang denne gang, selv om messa blir det ei bygg- og anleggsmesse.

– Industrien har så mye å gjøre at de ikke har tid til å stille opp. Dagligvarehandelen har ikke rekrutteringsproblemer. Derfor blir dette ei bygg- og anleggsmesse der noen av de største aktørene blir med, forteller Bjarne Glad og Dag Pedersen på Nav.

Og det bedriftene er ute etter er fagarbeidere og ingeniører.

– Det er ledige ingeniører fra andre felt, for eksempel oljenæringa. Bygg- og anleggsbransjen mener at noen av dem kan være interessante til anleggsledelse, sier de.

Økning

Ved utganen av oktober var ordinær ledighet i Harstad og omland på 2,3 prosent. Det betyr 296 personer, noe som er ei økning på 24 i forhold til oktober i fjor.

– Den største økningen har det siste året vært blant ingeniører samt ufaglærte og hjelpearbeidere innen bygg og anlegg, forteller Glad.

Samtidig registrerer Nav også økt antall ledige stillinger.

– Registrert etterspørsel har økt med 40 prosent hittil i år. Den desidert største økningen i vår kommune er på fagarbeidere innen bygg og anlegg, helse- og pleiepersonell og ungdomsarbeidere, sier han.

Bruker andre kanaler

Tidligere var arbeidskontoret stedet for både jobbsøkere og arbeidsgivere. Direkte kontakt har alltid vært benyttet av noen, men et økende trekk er at mye av omsetningen av jobber nå skjer via sosiale medier, spesielt Facebook.

– Bedriftene bruker i større grad sosiale medier til å lyse ut stillinger. Også jobbsøkere bruker disse kanalene til å finne seg jobb. Dermed har det blitt ei større og større utfordring for Nav å ha oversikt over etterspørselen, sier Glad.

– De fleste stillinger, rundt 60 prosent, blir omsatt utenfor offentlige registre, sier han.

– Dermed må arbeidssøkere være aktive i sin jobbsøking. Og det er gjerne slike arbeidsgiverne vil ha tak i - de som viser initiativ, sier Pedersen.

Bedriftene sjekker

Tirsdagens jobbmesse på Hotell Arcticus har to mål, forteller Glad og Pedersen.

– Det ene er å skape en møteplass for direkte rekruttering. Det andre er å bruke kompetansen i bedriftene til å fortelle hva som kreves for å få jobb, sier Glad.

– I mange tilfeller er det ikke nødvendig å reise vekk for å få jobb. Jobbene finnes, sier han.

Hensikten med jobbmessa er å rekruttere og motivere til å erverve seg rett kompetanse.

– I mange tilfeller er det kanskje bare ei justering av kompetanse som skal til for å få jobb, sier Pedersen.

Et godt råd

Erfaringen fra vårens jobbmesse tilsier både stor tilstrømming av interesserte og konkrete resultater.

– Sist var det folk som var i jobb samme dag som jobbmessa. Flere andre hadde konkrete avtaler om nærmere jobbsamtaler, sier Glad.

Dag Pedersen byr på et godt råd å til alle som søker med håp om å få seg en jobb:

– Tenk på hva du legger ut på Facebook og andre sosiale medier. Bedriftene sjekker nemlig profilene til samtlige søkere.

VÅRMESSA: Det var stor suksess for jobbmessa i mars. Nav håper på like stor tilstrømming av jobbsøkere tirsdag. Foto: Ivar L. Paulsen