Ved prosjektkontoret til Statens vegvesen i Harstad er planleggingsleder Therese Frivåg Lund og prosjektleder Reidar Johansen allerede i full gang med den viktige jobben.

Så langt er de bare to planleggere i prosjektet.

Formaliteter

I første omgang er det mange praktiske avklaringer som må gjøres. Bruken av planen som er statlig må avklares.

- Det vil ha betydning for oss om vi må forholde oss til sju kommuner, to fylkeskommuner eller til Staten, sier Lund.

Allerede i begynnelsen av juni er ordførerne og fylkerådene for samferdsel invitert til et møte i Harstad der disse spørsmålene kommer opp til debatt.

Det har allerede vært en lang prosess med en konseptvalgutredning der de berørte ordførerne har deltatt i arbeidsmøter for å komme fram til trasévalgene. Det foreligger også en konseptvalgutredning av veien som skal knytte regionen tettere sammen og skal korte ned reisetiden fra Sortland til Evenes med en halv time.

Det er i første omgang bestemt at kryssing av Tjeldsundet skal skje over Tjeldsundbrua. Den omdiskuterte tunnelen mellom Sandtorg og Fjelldal skal utredes helt til slutt.

For å spare denne halve timen skal det brukes 4,4 milliarder kroner. Det skal bygges tre tunneler. En mellom Kanstad og Fiskfjord, en fra Fiskfjord til Kongsvik og en under Gullberget ved Tjeldsundbrua. I tillegg til dette skal trafikkorkene som store stigninger fjernes. I alt er det 159 kilometer vei som skal bygges.

Et maratonløp

Planleggerne i Harstad får mer enn nok å gjøre framover. Når de formelle avklaringene er gjort, starter detaljplanleggingen av prosjektet. Det skal lages reguleringsplaner og det skal gjennomføres grunnerverv.

Så langt er det ikke tatt stilling til detaljene i veitraséene. Derfor er det for tidlig å si noe om det blir bygd gang- og sykkelvei på Våtvoll eller i Sæter/Hårvik området.

- Kanskje veien blir lagt om, og den eksisterende veien nedklassifisert. Dette er blant de tingene vi skal jobbe med, sier Lund.

Hun har nå startet på en maratonløp i planlegging. Planen skal være ferdig slik at den kan komme inn i Nasjonal transportplan i 2018. Veien skal etter planen stå ferdig i 2025.