1. april skulle den splitter nye MF Ibestad overta sambandet mellom Sørrollnes og Stangnes.

Det skjer imidlertid ikke. Båten ligger fortsatt ved verkstedet hvor den er bygd i Tyrkia.

- Det har stadig vært forsinkelser på nybygget. Men den siste oppdateringa jeg fikk er at båten skulle forlate Tyrkia i dag, sier Inge André Utåker, regionssjef ferger i Norled.

Norled overtok 1. februar operatørskapet i Harstad- og Ibestad-sambandene.

- Vi har imidlertid overtatt båten. Det gjorde vi sist fredag. Så båten tilhører nå formelt Norled. Men det er en del formaliteter og logistikk som skal til før båten er klar for seiling til Norge og Harstad. Vi er fortsatt litt usikker  på hvor lang tid dette tar. Ferga bør være på plass tidligst om 14 dager og senest om en måned. Det er for øvrig kaptein på sambandet, Oddvar Samuelsen, som skal ta båten hjem, forklarer Utåker.

MF Ibestad skal ha plass til 72 biler og 230 passasjerer. Båten kommer helt ny fra verkstedet i Tyrkia.

- Jeg var selv i forrige uke nede for å se på båten og kan forsikre om at det er en flott båt.

Harstad Tidende har fått tips om at Norled planlegger å bruke MF Ibestad på et annet samband og at man i stedet setter inn en eldre ferge på Ibestad-sambandet.

- Dette stemmer ikke. Jeg kan garantere at MF Ibestad skal gå på sambandet Sørrollnes og Stangnes, sier Utåker.

Per nå er det MF Ullensvang som trafikkerer sambandet. Det er ei 28 år gammel ferge som ble bygget i 1986 for Hardanger Sunnhordlandske Dampskibsselskap. Den lå i opplag i Stavanger til den ble sendt nordover. Ullensvang skal ha en kapasitet på 106 personbiler og 399 passasjerer. Toppfarten er 15-16 knop. Det er meningen at denne ferga skal gå fram til MF Ibestad overtar sambandet.