Tiltak for gående og syklende:

Utbygging av manglende lenker for å oppnå et sammenhengende sykkelvegnett og gangvegnett i utredningsområdet. Tiltakene er basert på de kravene som settes i ”sykkelhåndboka” og vurdering av mulige løsninger. Separat system for gående og syklende etterstrebes der dette er mulig.

Systemet skal ha mest mulig korte linjer og små høydeforskjeller. Løsningsprinsippene langs riks- og fylkesvegene er vist på kartet til høyre og omfatter:

  • Sykkelveg med fortau: 2,7 km

  • Sykkelfelt: 6,3 km

  • Gang- og sykkelveg: 3,6 km

  • Fortau: 4,7 km

Tiltak langs kommunale veger:

  • Gang- og sykkelveg: 0,4 km

  • Fortau: 12,5 km

Tiltak for kollektivtransport:

Av fysiske tiltak inngår

  • ny busstasjon i sentrum

  • kollektivknutepunkt i Kanebogen

  • ca 100 bussholdeplasser oppgraderes og får universell utforming

  • flere gateterminaler i sentrum

  • øvre busstrase Kanebogen – Ruggevik

  • Park & ride på fergekaiene.

Det er utført transportmodellberegninger basert på en høy kollektivsatsing med 30 – 50 % frekvensøkning på rutene mellom sentrum og hhv Stangnes, Ruggevik, Trondenes og Kilbotn, parkeringsrestriksjoner i sentrum, 50 % takstreduksjon, 20 % reisetidsforbedringer og vegprising.

Utbedringer av vegsystemet:

Rv. 83 beholdes som tofelts veg. De syv kryssene med mest trafikk bygges om til rundkjøringer for å sidestille kryssende og langsgående trafikk, jfr. kart. Et lyskryss sør for sentrum lysreguleres og gis prioritet for buss. Av- og påkjøringsramper til rv. 83 etableres for nærings- og tankbiltransport til/fra Gangsås.

Parkeringsrestriksjoner i sentrum og 30 – 50 % frekvensøkning på rutene mellom sentrum og hhv Stangnes, Ruggevik, Trondenes og Kilbotn inngår i konseptet, men takstreduksjon og vegprising inngår ikke.

Tofelts tunnel fra Seljestad til Sama. Tunnelen vil bli 1450 meter lang og knyttes til rv. 83 med rundkjøringer.