Tiltak for gående og syklende:
Utbygging av manglende lenker for å oppnå et sammenhengende sykkelvegnett og gangvegnett i utredningsområdet. Tiltakene er basert på de kravene som settes i ”sykkelhåndboka” og vurdering av mulige løsninger. Separat system for gående og syklende etterstrebes der dette er mulig.
Systemet skal ha mest mulig korte linjer og små høydeforskjeller. Løsningsprinsippene langs riks- og fylkesvegene er vist på kartet til høyre og omfatter:
Sykkelveg med fortau: 2,7 km
Sykkelfelt: 6,3 km
Gang- og sykkelveg: 3,6 km
Fortau: 4,7 km
Tiltak langs kommunale veger:
Gang- og sykkelveg: 0,4 km
Fortau: 12,5 km
Tiltak for kollektivtransport:
Av fysiske tiltak inngår
ny busstasjon i sentrum
kollektivknutepunkt i Kanebogen
ca 100 bussholdeplasser oppgraderes og får universell utforming
flere gateterminaler i sentrum
øvre busstrase Kanebogen – Ruggevik
Park & ride på fergekaiene.
Det er utført transportmodellberegninger basert på en høy kollektivsatsing med 30 – 50 % frekvensøkning på rutene mellom sentrum og hhv Stangnes, Ruggevik, Trondenes og Kilbotn, parkeringsrestriksjoner i sentrum, 50 % takstreduksjon, 20 % reisetidsforbedringer og vegprising.
Utbedringer av vegsystemet:
Rv. 83 beholdes som tofelts veg. De syv kryssene med mest trafikk bygges om til rundkjøringer for å sidestille kryssende og langsgående trafikk, jfr. kart. Et lyskryss sør for sentrum lysreguleres og gis prioritet for buss. Av- og påkjøringsramper til rv. 83 etableres for nærings- og tankbiltransport til/fra Gangsås.
Parkeringsrestriksjoner i sentrum og 30 – 50 % frekvensøkning på rutene mellom sentrum og hhv Stangnes, Ruggevik, Trondenes og Kilbotn inngår i konseptet, men takstreduksjon og vegprising inngår ikke.
Tofelts tunnel fra Seljestad til Sama. Tunnelen vil bli 1450 meter lang og knyttes til rv. 83 med rundkjøringer.