CARINA HANSEN"/>

- Ikke forsvarlig å gå fra kontrakten

Sjøfartsdirektoratet har godkjent de nye hurtigbåtene, og dermed vil ikke fylkesråd Kari-Anne Opsal (Ap) trekke seg fra kontrakten med Veolia.

ORIENTERTE: Fylkesråd Kari-Anne Opsal (Ap) vil ikke at fylkeskommunen skal trekke seg fra kontrakten om de nye hurtigbåtene med Veolia. Det orienterte hun fylkestinget om i går.  Foto: Marius Hansen

iTromsø 11. mars 2011  Foto: NewsConductor

iTromsø 25. februar 2011  Foto: NewsConductor

nyheter>>

Under gårsdagens fylkesting hadde Kari-Anne Opsal en orientering om de nye hurtigbåtene.

- Vi har undersøkt om vi kan komme oss fra kontrakten med Veolia, men vi har funnet ut at det ikke er vesentlig mislighold av kontrakten. Vi risikerer et erstatningsansvar på flere hundre millioner kroner. Så vi anser det ikke som forsvarlig å gå fra kontrakten, sa Opsal i fylkestinget.

I drift før sommeren

Det var 24. mars i fjor at Hurtigbåten MS «Sollifjell» fikk en alvorlig skade på skroget da den var på vei fra verftet i Mandal til Harstad. Havarikommisjonens foreløpige rapport viste at de omfattende skrogskadene i forpartiet skyldtes at skråplaten og tilhørende støttestruktur, ikke var designet for å tåle bølgeslag.

I forrige uke godkjente Sjøfartsdirektoratet de to søsterskipene til hurtigbåten «Sollifjell» som havarerte.

«Kistefjell» og «Fløyfjell» har blitt ombygget og forsterket etter havariet, og skal etter planen settes i drift før sommeren.

Redde passasjerer

Likevel er mange passasjerer skeptiske til de nye hurtigbåtene. Det ble også tatt opp i fylkestinget.

- Alle jeg snakker med sier de vil vente og se om naboen overlever. Folk er redde. Jeg tror en informasjonskampanje er påkrevd, men er det fylkeskommunen eller Veolia som burde ta ansvar for en slik informasjonskampanje, spurte Ellen Øseth (SV).

Ole M. Johansen (Frp) var bekymret for passasjernedgang, og om det vil være mulig søke erstatning for et eventuelt tap i inntekter.

Fylkesråd Opsal skal i dag i møte med Veolia for å avklare hva som skjer fremover.

- Om vi kan få erstatning for tapte inntekter etter passasjernedgang må vi eventuelt ta senere. Når det gjelder en informasjonskampanje skal jeg ta det opp med Veolia. Men jeg vil ikke legge opp til en storstilt skrytekampanje. Jeg vil at båtene skal bevise seg selv, sa Opsal.