Måtte hjelpe norsk polekspedisjon

Orion med ny tur til Nordpolen

SLIPP Fredag sørget et av Forsvarets Orionfly fra Andøya for at den norske Fram-ekspedisjonen fikk reservedeler som gjør at ekspedisjonen kan fortsette. Ekspedisjonen befinner seg på 86 grader nord. (Foto: Yngve Kristoffersen og Audun Tholfsen, Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling)

SLIPP Fredag sørget et av Forsvarets Orionfly fra Andøya for at den norske Fram-ekspedisjonen fikk reservedeler som gjør at ekspedisjonen kan fortsette. Ekspedisjonen befinner seg på 86 grader nord.Foto: Yngve Kristoffersen og Audun Tholfsen, Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling

SLIPP Fredag sørget et av Forsvarets Orionfly fra Andøya for at den norske Fram-ekspedisjonen fikk reservedeler som gjør at ekspedisjonen kan fortsette. Ekspedisjonen befinner seg på 86 grader nord. (Foto: Yngve Kristoffersen og Audun Tholfsen, Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling)

SLIPP Fredag sørget et av Forsvarets Orionfly fra Andøya for at den norske Fram-ekspedisjonen fikk reservedeler som gjør at ekspedisjonen kan fortsette. Ekspedisjonen befinner seg på 86 grader nord.Foto: Yngve Kristoffersen og Audun Tholfsen, Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling

SLIPP Fredag sørget et av Forsvarets Orionfly fra Andøya for at den norske Fram-ekspedisjonen fikk reservedeler som gjør at ekspedisjonen kan fortsette. Ekspedisjonen befinner seg på 86 grader nord. (Foto: Yngve Kristoffersen og Audun Tholfsen, Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling)

SLIPP Fredag sørget et av Forsvarets Orionfly fra Andøya for at den norske Fram-ekspedisjonen fikk reservedeler som gjør at ekspedisjonen kan fortsette. Ekspedisjonen befinner seg på 86 grader nord.Foto: Yngve Kristoffersen og Audun Tholfsen, Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling

SLIPP Fredag sørget et av Forsvarets Orionfly fra Andøya for at den norske Fram-ekspedisjonen fikk reservedeler som gjør at ekspedisjonen kan fortsette. Ekspedisjonen befinner seg på 86 grader nord. (Foto: Yngve Kristoffersen og Audun Tholfsen, Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling)

SLIPP Fredag sørget et av Forsvarets Orionfly fra Andøya for at den norske Fram-ekspedisjonen fikk reservedeler som gjør at ekspedisjonen kan fortsette. Ekspedisjonen befinner seg på 86 grader nord.Foto: Yngve Kristoffersen og Audun Tholfsen, Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling

SLIPP Fredag sørget et av Forsvarets Orionfly fra Andøya for at den norske Fram-ekspedisjonen fikk reservedeler som gjør at ekspedisjonen kan fortsette. Ekspedisjonen befinner seg på 86 grader nord. (Foto: Yngve Kristoffersen og Audun Tholfsen, Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling)

SLIPP Fredag sørget et av Forsvarets Orionfly fra Andøya for at den norske Fram-ekspedisjonen fikk reservedeler som gjør at ekspedisjonen kan fortsette. Ekspedisjonen befinner seg på 86 grader nord.Foto: Yngve Kristoffersen og Audun Tholfsen, Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling

SLIPP Fredag sørget et av Forsvarets Orionfly fra Andøya for at den norske Fram-ekspedisjonen fikk reservedeler som gjør at ekspedisjonen kan fortsette. Ekspedisjonen befinner seg på 86 grader nord. (Foto: Yngve Kristoffersen og Audun Tholfsen, Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling)

SLIPP Fredag sørget et av Forsvarets Orionfly fra Andøya for at den norske Fram-ekspedisjonen fikk reservedeler som gjør at ekspedisjonen kan fortsette. Ekspedisjonen befinner seg på 86 grader nord.Foto: Yngve Kristoffersen og Audun Tholfsen, Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling

SLIPP Fredag sørget et av Forsvarets Orionfly fra Andøya for at den norske Fram-ekspedisjonen fikk reservedeler som gjør at ekspedisjonen kan fortsette. Ekspedisjonen befinner seg på 86 grader nord. (Foto: Yngve Kristoffersen og Audun Tholfsen, Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling)

SLIPP Fredag sørget et av Forsvarets Orionfly fra Andøya for at den norske Fram-ekspedisjonen fikk reservedeler som gjør at ekspedisjonen kan fortsette. Ekspedisjonen befinner seg på 86 grader nord.Foto: Yngve Kristoffersen og Audun Tholfsen, Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling

TRYGT Delene landet trygt på isen, og Yngve Kristoffersen (til venstre på det nederste bildet) og Audun Tholfsen kan fornøyd ta forsyningene i betraktning. (Foto: Yngve Kristoffersen og Audun Tholfsen, Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling)

TRYGT Delene landet trygt på isen, og Yngve Kristoffersen (til venstre på det nederste bildet) og Audun Tholfsen kan fornøyd ta forsyningene i betraktning. Foto: Yngve Kristoffersen og Audun Tholfsen, Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling

1 / 8
Et av Forsvarets Orionfly måtte nok en gang fly nesten til Nordpolen for å hjelpe en forskningsekspedisjon i nød. Det gjorde man også rett før jul.

Professor emeritus Yngve Kristoffersen og Audun Tholfsen ble satt i land på et islak i august i fjor, og skal drive med isen til sommeren 2015. Ekspedisjonen heter ««Isdriftstasjonen FRAM-2014/15» og er i regi av Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling (NERSC).

I følge en pressemelding fra senteret er dette den første norsk isdriftekspedisjonen siden Fridtjof Nansens drift med «Fram» for 118 år siden.

Før jul måtte et av Orion-flyene fra Andøya ta turen til Nordpolen for å levere en del materiell som var viktig for at ekspedisjonen skulle fortsette. Leveransen skjedde i tillegg på fødselsdagen til Kristoffersen. TV2 var med på turen nordover og sørget for at han, som vanlig, fikk servert fersk torsk på dagen.

Nytt slipp

Fredag måtte Orion nok en gang i aksjon for å bistå ekspedisjonen.

– Ekspedisjonen er nå på 86 grader nord og driver mot Framstredet. De to på isflaket har hatt trøbbel med strømaggregatene i luftputefartøyet sitt og har dermed vært nødt til å bruke fartøyets hovedmotor for å genere strøm til varme og for å holde forskningsinstrumentene i gang. Det bruker mye drivstoff. For å unngå at ekspedisjonen måtte avbryte, gjennomførte Orion slipp av to små aggregater og en del reservedeler, sier kaptein Brynjar Stordal ved Forsvarets operative hovedkvarter i Bodø.

– Vi ønsker å kunne bidra for å hjelpe til med forskningsarbeidet, særlig dersom det står om liv og helse. Dette tilfellet er nok et unntak. Vi håper jo at alle slike ekspedisjoner kan være selvberget. En slik flytur er nemlig ikke uten risiko for vårt personell, sier Stordal.

– Vi vil herved takke Forsvaret ved 333-skvadronen for en meget profesjonell jobb ved gjennomføring av flyslippet på isstasjonen ved 86 grader Nord, skriver Kristoffersen og Tholfsen i en epost fra isen.

Her kan du lese om den første turen til Nordpolen rett før jul.

Mer å lese på ht.no:
Leses nå:
Nyheter

Los Angeles Dodgers til baseballfinalen

Los Angeles Dodgers er klar for world series for første gang siden 1988 etter 11–1 mot Chicago Cubs.

Separatister oppfordrer folk til å tømme bankene i Catalonia

To separatistorganisasjoner i Spania oppfordrer innbyggerne i Catalonia til å tømme bankene i regionen for kontanter. 

Eliteserien: RBK får snaut 23 millioner for gull, tøff kamp om gigantsummer

Det står om kjempebeløp i innspurten av Eliteserien fotball for menn. Forskjellen på tredje- og sjuendeplass kan være hele 10 millioner kroner.

EU-land krever erstatning fra Israel 

Åtte EU-land krever erstatning fra Israel for solcellepaneler og bygninger som er ødelagt på den okkuperte Vestbredden.

Dale: Utopi at traktorer fraktes på lastebiler

Landbruksminister Jon Georg Dale (Frp) mener det er en utopi at traktorer bør fraktes på lastebiler, som Vegvesenet har tatt til orde for.

Amiff 2017 åpnet:

Knut Andersen på filmfestival:

Nyter film i fødebyen

Heggenelever valgte bort filmfestivalen i Tromsø:

Støtter Amiff i Harstad