Kunstkometen

Foto: Øivind Arvola

- Jeg kan ikke bry meg om hva alle andre mener, sier Ingeborg Annie Lindahl.

Kunstneren flyttet fra en veletablert tilværelse i Bergen til Harstad. Hun er ikke redd for å bli hun rare dama med alle de sprø prosjektene. 

Artikkelen er hentet fra magasinet 68'47N - Sentrum for opptur og karriere. Les hele magasinet her.

– Jeg føler at det er en polarisering av det norske kunstmiljøet, og håper at jeg kan bidra til å motvirke dette ved å arbeide med Harstad som base for å gjøre koblinger mot resten av landet, sier Ingeborg Annie Lindahl.

Kunstneren flyttet fra en veletablert tilværelse i Bergen til Harstad. Hun bedriver liten selvsensur og tenker at man ikke skal begrense seg ved å tenke på hva folk vil si. Det gjeler å finne sin nisje, og noen må jo være hun rare dama med alle de sprø prosjektene.

- Man kan virke som kunstner hvor som helst, sier Lindahl. Hun flyttet tilbake til Harstad til sine kunstvenners og kurators store forskrekkelse.

- De trodde jeg var gal som flyttet tilbake til Harstad, og hadde mange motforestillinger, sier Lindahl.

Hun hadde skaffet seg et navn i kunstmiljøet, og var i ferd med å bygge seg opp internasjonalt fra sin base i Bergen. I 2012 ble masterprosjektet hennes ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen plukket ut som det mest interessante av Vossajazz og deres samarbeidspartnere. Hun ble festivalutstiller og preget både plakat og utstillingslokalene. Den beryktede kunstkritikeren Tommy Olsson har fulgt Lindahls karriere, og beskriver henne som en kunstner med kometkarriere, som har brakt henne land og strand rundt etter at hun presenterte sitt masterprosjekt.  Nå har hun flere kunstprosjekter på gang i inn- og utland. Men den siste tiden har det vært egen bolig som har vært hovedprosjektet.

Husmor

- Jeg er jo nesten i ferd med å bli husmor, sier Ingeborg Annie Lindahl med et smil.

Etter at hun flyttet tilbake til Harstad har hun fikset og pusset opp huset hun eier, men er nå klar for å flytte inn i et studio for å produsere kunst.

Problemet er at hun har ikke noe studio.

- Jeg har ruslet forbi mange tomme lokaler her i byen som ville egnet seg perfekt til utstillingslokaler og til produksjon av kunst, sier hun. Vanligvis så kaster ikke kunstlivet spesielt mye av seg. Derfor er unge kunstnere ofte avhengig av gunstige vilkår for å betale leie. I andre byer, som i Oslo, har kommunen gjort grep tidligere i høst slik at de tomme bygg skal kunne brukes av kunstnere for en billig penge. Målet til Oslo kommune er at dem som sitter på eiendom skal melde det inn og gjøre det enkelt for kunstnere og kulturaktører å finne dem. Slik sikrer jo eierne at det er folk i husene sine og det er jo bedre at de blir brukt, mener Lindahl.

Hun er på jakt etter et lite lokale som gir henne en god produksjonsplattform for kunsten hennes.

Inkludere andre

- Til nå har jeg jobbet mye stedsspesifikt. Det vil si at kunsten har blitt til på stedet hvor den skal stilles ut. Med et studio i Harstad kunne man ha laget prototyper her, og kanskje inkludert og inspirert andre unge kunstnere i regionen, sier hun. For hun har veldig lyst til å gi noe tilbake til byen hun vokste opp i og som førte til at hun ble en ung komet i kunstverdenen.

Får hun ikke napp hos huseiere som kan huse en kunstner, har hun en plan B. Det er i et bitte lite uthus på hennes egen eiendom, som da krever mye opprustning før det kan brukes.

Jobber hardt

Men mest av alt ønsker hun seg et seg et studio der hun har mulighet til å invitere andre kunstnere til å komme til Harstad. Hun har et ualminnelig bredt nettverk i kunstverdenen, og satte i 2011 sammen en utstilling under festspillene i sin egen hage som skapte oppsikt over hele landet.

- Byen er et flott utgangspunkt for å skape kunst. Her har man alt man trenger. Det er vakkert og rolig her, man får konsentrert seg og det er mange flotte folk i byen, sier hun.

Det var derfor hun selv kom tilbake.Og så hørte hun at Sigrid LoeSparboe hadde flyttet hjem, og drev sin musikkarriere fra Harstad. Da skjønte hun at det var virkelig mulig. Nå fryder Lindahl seg over å ha blitt kjent med byen på nytt, etter at hun forlot for sju år siden.

I resten av landet arrangeres det i disse tider kulturnetter, B-Open og Oslo Open. Kanskje kan jeg være med på å trekke flere kunstnere og artister til byen, sier hun.

Godt utgangspunkt

- Jeg trenger et sted hvor jeg får inspirasjon og ro til å jobbe. Om det er i Bergen eller i Harstad spiller ikke så stor rolle. Man må jobbe like hardt uansett for å markere seg. Og da er Harstad et veldig godt utgangspunkt, sier hun, selv om kun er klar over at hun må skaffe seg et nytt nettverk, både i næringslivet og i kulturlivet i nord. Men ambisjonene er internasjonale. Derfor jobber hun nå med prosjekter i Russland, Litauen, Sverige og sIndonesia.

- Det er viktig å være synlig både nasjonalt og internasjonalt som kunster; at man blir tatt på alvor, sier hun. Hun fryktet litt at hun bare skulle bli oppfatta som den rare dama med sprø kunst i hagen. Men foreløpig har harstadfolket tatt godt imot kometkunstneren.

Nå mangler det bare at en huseier åpner dørene, så kunstkometen får ekstra fart. Og Harstad en attraksjon mer.

Les magasinet elektronisk her.

Skal du lese dette på en iPad eller iPhone; last ned magasinet her (15 mb):


  • 6847N okt 2014 web.pdf




  • — Jeg husket ikke at det var så fint her

    Hun hadde jobbet med kunst og kultur i London i 17 år før hun bestemte seg for å komme hjem. Nå skal Helene Hokland starte eget eventbyrå for å lage store opplevelser i Harstad-regionen med utgangspunkt i kultur, natur og mat.



    I TEORI OG PRAKSIS

    Les hvorfor Siv Olsen flyttet tilbake til Harstad med ekstremsportmann, barn og lederverv.



    Sykt bra!

    Harstad sykehus har i år drevet aktiv og målbevisst rekrutteringsaktivitet.  Det har medført flere nye leger og et sykehus som vokser.

     
    Mer å lese på ht.no:
    Leses nå:
    Nyheter

    Harstad sett fra sjøsiden

    Les siste utgave av 68°47N her - og bli bedre kjent med en del av Harstad du kanskje ikke kjente så godt.

    Satser millioner på familien

    – Jeg kunne ha cashet ut og blitt pensjonist. Men hvorfor skulle jeg det? Det er jo mye artigere å skape noe, sier fiskeskipper John-Hugo Olsen. Han har flyttet rederiet fra Vesterålen til Harstad og investert millioner i båten Aunegut.

    Les utvalgte artikler fra 68°47:

    Tro håp og ærlighet om sentrum

    Annerledesklubben SOIF

    I de fleste lokale klubber snur man seg nå til høyre og venstre for å klare å stille lag til kamper. Foruten i Skånland da. Der er det helt motsatt.

    Multicultura 2017:

    Viser mangfoldet

    Stor stein i grøfta

    Det virker å være sesong for steinras.